Hvilke MUSIK fag vil du gå til?

Der er mange ting du kan vælge at fordybe dig i og her kan du finde alle vores tilbud, fra babyrytmik til talentlinje.

Der er mange former for undervisning. Du kan vælge at gå til soloundervisning, hvor det kun er dig og din lærer eller du kan få instrumentundervisning på hold, hvor I er 3-4 stykker sammen med jeres lærer.
Der er mange andre tilbud; såsom sangskrivning, teori, sammenspilshold og rytmik- og bevægelseshold. Vi prioriterer sammenspil meget højt og anbefaler at du tager imod et af vores mange tilbud.
Da det er meget vigtigt at eleverne har mulighed for at øve sig hjemme, tilbyder vi også udlejning af instrumenter (dog ikke blokfløjte og klaver).

Tilmeld dig her

 

SOLO-undervisning 

Luk alle
Åben alle

Bassen er sammen med trommesættet grundstenen i rytmisk musik

Generelt for basundervisningen er, at det skal være sjovt og lærerigt, og at timerne tager udgangspunkt i den enkelte elev. Der arbejdes både med gehør og noder, da det er vigtigt at kunne begge dele. Som bassist har du en vigtig rolle i orkestret, idet du både skal sørge for sammen med trommeslageren, at musikken svinger, samtidig med, at du skal spille de rigtige toner. Bassen er tæt beslægtet med guitaren, men har kun 4 strenge (de 4 dybeste strenge fra guitaren). Strengene er temmelig tykke, og der er større afstand mellem tonerne på en bas i forhold til guitaren.

Hør om bas-undervisning her

Begynder - Når du begynder at spille bas, handler det i første omgang om at blive fortrolig med bassen. Det  sker ved at spille nogle grooves / basgange og nogle sange, hvor læreren spiller klaver, guitar eller trommer til. Stilarterne vil fortrinsvis være rock og calypso. 

Mellemniveau - På mellemniveau vil vi arbejde med sværere grooves og numre indenfor genrene latin, jazz, rock og funk, og vi skal have det til at svinge! 

Øvet - Som øvet bassist er undervisningen en udbygning af ovenstående. Du lærer at akkompagnere en hvilken som helst sang samt at læse mere avancerede noder og rytmer. 

Det er også muligt af få bas-undervisning på Musikhold

Lærer: Jens Hein, Thomas Borchersen og Hans-Jacob Christensen

Blokfløjten hører til træblæserfamilien. Ud over sopranblokfløjten, som er den mest almindelige, findes der også altblokfløjte, tenorblokfløjte og basblokfløjte

Blokfløjten er en langfløjte. Dvs. man holder fløjten lodret, når man spiller på den. Det er også en kantfløjte. Dvs. tonerne fremkommer ved, at man blæser gennem blæsehullet mod en skarp kant i et hul i blæserøret. (Det er samme princip som en pilefløjte af den slags, man selv kan snitte om foråret, hvis man er skrap nok!) Der er 10 huller ned langs blæserøret, og man spiller forskellige toner ved enten at dække eller ikke dække hullerne i forskellige fingerkombinationer.

Hør om blokfløjte-undervisning her

Begynderundervisning - Du kommer til at lære at spille små melodier efter noder. Du får lært lidt om nodeværdier og nodenavne. Du får lært lidt om, hvordan du skal øve dig hjemme.

Let øvede - Du kommer bl.a. til at spille længere melodier og lære flere noder. Du lærer mere om rytmer og kommer til at spille flere forskellige genrer. Du kommer til at spille små duetter med din lærer.

Udvidet - Du kommer bl.a. til at spille forskellige større soloværker, og du kommer rundt i musikteorien (tonearter, skalaøvelser, dynamik og hørelære). Du kommer til at lave melodier selv, og du lærer at transponere melodier fra en toneart til en anden.

Hvis du skal ud og købe en blokfløjte, skal du købe en blokfløjte med barokgreb. Det er dem vi arbejder med i undervisningen. Der findes rigtig gode plastikblokfløjter der er velegnet til begynderniveau (de er ikke så sarte som træblokfløjterne), men efter få års undervisning er det anbefalelsesværdigt at spille på en træblokfløjte. Er du i tvivl - er det altid en god ide at tage din musiklærer med på råd.

Musikskolen har sammenspilstilbud også for nybegyndere, og også for dig!
Det sjoveste ved musik er jo at spille sammen. 

Du kan også få blokfløjte-undervisning på Musikhold

Lærer: Anna Duus Hjortsø

Bratschen - eller viola'en - er det ældste medlem af den nuværende strygerfamilie. Faktisk betyder violin (violino på italiensk) lille viola

Man siger at bratschen er violinens "storebror". Med sin mørke og bløde klang har instrumentet en helt anden personlighed end sin til tider hysteriske lillebror. Bratschens toneleje ligger godt for den menneskelige stemme, så det er nemt at synge de melodier, man spiller.

Hør om Bratsch undervisning her

I orkestre er bratschister meget efterspurgte. Deres rolle er at ligge som det gode fyld i lagkagen mellem bassen i bunden og flødeskums-violinerne på toppen.

Der bliver undervist efter Colourstrings-metoden http://www.colourstrings.fi , som er et meget børnevenligt materiale, hvor der læres noder fra starten. Der bruges meget tid på at få en korrekt grundholdning indenfor den klassiske teknik.

Musikskolen har sammenspilstilbud også for nybegyndere, og også for dig!
Det sjoveste ved musik er jo at spille sammen.

Du kan leje et børneinstrument af musikskolen.

Lærer: Mette Vendelbo

Celloen er det næst-dybeste instrument i strygerfamilien, og bliver i sammenspil brugt både som melodi- og basinstrument

Celloen har siden barokken været populær, og der er skrevet et utal af stykker for dette smukke instrument.

Hør om celloundervisning her

Der bliver undervist efter Colourstrings-metoden http://www.colourstrings.fi, som benytter sig af et meget børnevenligt undervisningsmateriale, hvor der læres noder fra starten. Der bruges meget tid på at få en korrekt grundholdning indenfor den klassiske teknik. 

Vi vil spille alle genrer lige fra renæssance til Disney.

Musikskolen har sammenspilstilbud på flere niveauer og dermed også for dig!
Det sjoveste ved musik er jo at spille sammen.

Du kan leje et børneinstrument af musikskolen.

Lærer: Johanna Bolin

Fagotten er et træblæserinstrument

Fagotten er det dybeste instrument indenfor træblæsere, den kaldes også oboens storebror.
Fagotten er meget alsidig, når man spiller sammen med andre, spiller man tit basstemmen, men fagotten kan også spille melodier og soloer ligesom obo og klarinet.

Den er dobbeltrørbladdet ligesom oboen. Den er udviklet i det 18. århundrede af et instrument der hedder dulcian og har været populær i kunstmusikken siden barok-tiden.

Lærer: Susanne Olschansky Nielsen

Guitaren er et skønt instrument - Uanset om du vil spille smukke klassiske ballader eller sej rock

Guitaren er et praktisk, let tilgængeligt og bredspektret instrument, og er derfor også meget populær i både moderne musik og i musikskolen.
Sværhedsgraden er ligefrem proportionel med indsatsen, ønsket og viljen. Glæden ved instrumentet strækker sig fra Lille Peter Edderkop, spillet på én, streng til store akkordsammenhænge med dertil hørende skalaer og improvisation.

Hør om guitar-undervisning hos Lene her

I undervisningen lægges der vægt på den enkelte elevs ønsker m.h.t. valg af sange og melodier. Med de valgte melodier som udgangspunkt og trækplaster, kommer vi omkring de lidt "tørre" og mere teoretiske sider af musikken fra: Hvad er en takt? Hvad er en akkord? Hvornår er der omkvæd, og hvad er det? - til: Harmonisk opbygning, analyser af akkordkadencer, skalaer osv. Undervisningen er tilrettelagt på en måde, som gør, at du kommer godt omkring i guitarens store univers. Du vil derfor gradvist finde ud af, hvad du bedst kan lide at spille.

Hør om guitar-undervisning hos Thomas her

Det er også muligt at få guitar-undervisning på Instrumentalhold og Musikhold

Lærer: Lene Fogsgaard, Thomas Borchersen, Hans-Jacob Christensen, Jens Hein, Kristoffer Munck, Rune Kielsgaard og Silas Tinglef

Harmonikaen er et spændende instrument, der bliver brugt til næsten alle musikgenrer, dog kender de fleste den fra folkemusikken og østeuropæisk musik

Du vil her blive sat ind i harmonikaens univers som også kan bruges i sammenspil.

Undervisningen vil tage udgangspunkt i at lære de basale teknikker på harmonika, som skiller sig ud fra f.eks. klaveret, da man jo skal puste luft i for at få tonerne ud. Målene i undervisningen er emner som indlæring af gehør, noder og rytme m.m.

Lærer: Sonja Eliassen

Klarinetten er et musikinstrument i træblæserfamilien

Hør om klarinet-undervisning her

Begynderundervisning - Du kommer til at lære instrumentet at kende, og hvordan man får lyd frem. Du kommer til at spille små melodier og lære lidt om nodernes navne samt lette rytmer.

Let øvede - Du lærer at spille mere krævende sange i forskellige tonearter og kommer rundt i ydreregistrende på klarinetten. Du får større kendskab til udvikling af klang på instrumentet og får mere træning i rytmer og nodelæsning.

Udvidet - Du lærer lidt om improvisation og det at spille solo i forskellige genrer. Du får flere redskaber til sjove fraseringer og mere krævende klarinettekniske udfordringer og lærer om musikkens former og dynamik.

Klarinet anbefales fra 4. klasse.

Lærer: Jens Hartmann

Musikskolen tilbyder klaverundervisning på alle niveauer og i forskellige genrer

Klassisk klaver

Hvis du godt kunne tænke dig at lære at spille klaver, forudsætter det, at du dagligt har adgang til et klaver, som du kan øve på. Hvis du ikke har mulighed for det, kan du starte med at øve på et elektrisk klaver, indtil du finder ud af, om det at spille klaver er noget for dig. Hvis interessen varer ved, og du ønsker at spille mere end bare et par sæsoner, bør du anskaffe dig et akustisk instrument, da et elektrisk instrument hverken klangligt eller anslagsmæssigt kan erstatte den ægte vare.

Hør om klaver-undervisningen her

Rytmisk Klaver

Undervisning i rytmisk klaver vil tage udgangspunkt i en kombination af spil efter gehør og spil efter noder. Det vil primært være en ekstra fokus på gehør og akkorder, som vil adskille rytmisk klaver fra klassisk klaver. Ellers er alle genre indenfor musikken velkomne. Med rytmisk klaver vil der også være mulighed for at arbejde med improvisation og komposition. Altså det selv at finde på melodier og det at improvisere over et tema (spille solo). Desuden vil der blive undervist i rytmik såsom underdeling, tempofornemmelse og frasering, samt teori efter behov. Repertoiret vil i en vis udstrækning tage udgangspunkt i elevens egne ønsker og musiksmag, og der vil evt. være mulighed for at skrive ens yndlingsnumre ned på noder og spille dem. Desuden vil der blive undervist i skalaer og små fingerøvelser, der styrker fingrene. Spileglæden vil være i fokus.

Det er også muligt at få klaver-undervisning på Instrumentalhold og på Musikhold.

Lærer: Nicholas Kingo, Jesper Rasch, Marie Larsen, Laurits Andersen, Sandra Plauskaite, Pernille Richardt

Kontra-bassen bruges til mange slags forskelligt musik både jazz, folkemusik og klassisk musik

Kontra-bas

Kontrabassen er det største strygeinstrument. Den har en dyb varm klang og danner bunden i orkesteret. Bassen er meget stor, men den fås også i børnestørrelser.
Man kan begynde at spille bas, når man går i 1. klasse (6-7 år).

Kontrabas er et fantastisk instrument som kan bruges i mange sammenhænge. 
Man forbinder den som regel med jazz, hvor den ligger i bunden og "walker" og tilfører bandet det helt rigtige swing med sin dybe, bløde og runde lyd. Men man kan finde kontrabassen mange andre steder. Den kan være yderst funky og fungere rigtig godt som bund i svedig soul eller god gammeldags blues, ligesom den kan være det som tilfører moderne electronica musik et lille pift af noget akkustisk. 
Der er mange som efter at have spillet elbas en årrække får lyst til at prøve kræfter med kontrabassen, og det er som regel et dejligt nyt bekendtskab, hvor de fleste overraskes og overvældes af den fede fornemmelse af at spille på et akkustisk instrument - et rigtig godt og brugbart alternativ til elbassen. 

Oboen hører oprindelig til i det klassiske symfoniorkester, men oboen optræder også i harmoniorkester-, underholdnings- og filmmusik samt evt. grupper indenfor rytmisk musik

Du kan nemt puste balloner op, du er fingernem og tålmodig. Du kan lide at synge, du er god til at huske melodier, og du synes, at oboens lyd er både flot og følsom.
At spille et instrument er lidt af et "samarbejdsprojekt" i familien. Børn og unge elever har ofte brug for de voksnes hjælp til at huske den daglige øvning. Det er som regel også en god idé, at en voksen kommer med til undervisningen i begyndelsen for, sammen med lærer og elev, at finde den "røde tråd".

De fleste vil kunne starte fra 8-10 års alderen. Det er en fordel at have deltaget i rytmikundervisning og spillet blokfløjte nogle år først.
Efter nogen tid får du mulighed for også at deltage i sammenspil på Lejre Musikskole. Jo dygtigere du bliver, jo flere sammenspilstilbud: Der er mangel på obospillere!

Begynderniveau - Vi spiller gode danske kendte sange. Vi starter med de meget nemme 3-tone sange og går videre til de mere springende, og gerne udenad. Det er en fordel at kunne lide at synge!
Nodelæsning trænes gradvist, så du også bliver god til at læse noder!

Mellemniveau - Du kan nu spille musik, der er lidt mere abstrakt, og sammenspil er som regel et hit: Gode musikvenner er bare lykken! Alle genrer herunder lettere klassiske stykker.

Øvet - Din klang, intonation og ansats skulle gerne være rimelig god nu, og vi kan arbejde med lidt mere avancerede tekniske problemer. Skalaer skulle gerne være en sjov udfordring nu, som giver dig frihed på instrumentet.
Du begynder at forstå blæseteknikkens mysterium!

Lejre Musikskole tilbyder obo-undervisning i samarbejde med Roskilde Kulturskole.

Lærer: Lene Hesselbjerg

Det er sjovt at synge - alene og sammen med andre

Udgangspunkt for optimalt arbejde med stemmen er en afspændt kropsholdning. 
I undervisningen vil der blive lagt vægt på at møde eleven på den enkeltes niveau med de ressourcer som eleven indeholder socialt, fysisk og musikalsk via:

Tekniske øvelser, som åbner mulighed for endnu større fordybelse og variation i fortolkning.

Tekstanalyse. Fordi det som sanger er vigtigt at vide, hvad du vil med den sang du synger. Det skaber samtidig et større nærvær i fortolkningen, når du tør udtrykke hvad du mener.

Gehør- og puls-træning via tramp og klap tilføjet det sanglige aspekt - enten i form af melodi, improvisation eller imitation.
Dit øre bliver trænet af at lære rytmer samtidig med toner, og du bliver bedre og hurtigere til at lytte dig ind i musikken. Den øgede pulsfornemmelse styrker dine evner til at spille sammen med andre og få musikken til at svinge.

Clinics mellem sang-elever og samarbejde med instrumental-elever vil forekomme. Dette for at finde en samhørighed med andre elever omkring det at synge og spille musik.

Sangene vælges for det meste i samråd med eleven.
Repertoiret spænder primært over den rytmiske del af musikken fra danske sange over gospel, funk, pop, disco, rock, soul, R&B, blues, folkesange mm.

Endelig er det vigtigt med en arbejdsindsats fra elevens side for at instrumentets kvalitet stiger. Det er fysisk krævende at gå til sang og derfor vigtigt med ét kontinuerligt øveforløb med daglige øvelser, for at der kan ske en udvikling. 

Det er også muligt at få sang-undervisning på Instrumentalhold og Musikhold.

Lærer: Sandra Maria Sørensen, Line Sørensen, Louise Lo Olsen og Pernille Richardt

Saxofonen bruges i de fleste genrer. Mest kendt er den nok for sin rolle i jazz sammenhænge

Hør om saxofon-undervisning her

Begynderundervisning - Du kommer til at lære instrumentet at kende og hvordan man får lyd frem. Du kommer til at spille små melodier og lære lidt om nodernes navne samt lette rytmer.

Let øvede - Du lærer at spille mere krævende sange i forskellige tonearter og kommer rundt i ydreregistrene på saxofonen. Du får større kendskab til udvikling af klang på instrumentet og får mere træning i rytmer og nodelæsning.

Udvidet - Du lærer lidt om improvisation og det at spille solo i forskellige genrer. Du får flere redskaber til sjove fraseringer og mere krævende saxofontekniske udfordringer og lærer om musikkens former og dynamik.

Saxofon anbefales fra 4. klasse.

Lærer: Jens Hartmann

Trommesættet udgør, sammen med bassen, fundamentet i den rytmiske musik. Som trommeslager i et band er det dig der holder tidsfornemmelsen og tempoet

Når du går til trommer, beskæftiger vi os primært med trommesættet. Du kan som regel altid høre på trommeslagerens rytmer hvilken musikstil der bliver spillet. Undervisningen har generelt fokus på: teknik, puls, koordination, periodefornemmelse, rytmelæsning og sammenspil. Inden for de fleste stilarter vil vi arbejde med alt fra de mest grundlæggende rytmer til mere avancerede niveauer.

Hør om tromme-undervisningen her

Indfaldsvinklen til undervisningen er, at det skal være sjovt. Vi kommer, gennem øvelser, til at lege en del med de forskellige rytmer. Enkelte undervisningsgange kan der komme besøg af ex. guitar- og baselever, så der derved bliver mulighed for sammenspil.

Er du begynder - vil du hurtigt lære de mest basale rytmer. Vi vil arbejde med motorikken, bl.a. ved forskellige danseøvelser, da det er vigtigt, når man spiller trommer, at kunne bevæge begge hænder og begge fødder uafhængigt af hinanden. Lige så snart du kan din første rytme, vil vi bruge tid på at spille sammen i timerne, dvs. læreren spiller klaver, guitar eller bas, og du spiller dine nye rytmer.

På mellemniveau - lærer du flere rytmer samt fills (rundgange rundt på trommesættet). Du lærer typisk en del gode teknik-øvelser udenad. Forskellige rytmelege introduceres med henblik på at lære at læse rytmer og noder. Vi spiller fortsat sammen.

Er du øvet - arbejder vi med ovenstående i udvidet grad. Du vil lære at kunne begå dig i de fleste stilarter. Rytmelæsning og primavistaspil er tilbagevendende temaer. Du vil også lære at spille efter cd, her vil udgangspunktet være din egen musiksamling.

Det er også muligt at få trommer-undervisning på Instrumentalhold og Musikhold.

Lærer: Michael Krysfeldt, Rune Kielsgaard, Jesper Rasch og Silas Tinglef

Trompeten og trombonen hører til messingblæserfamilien. Det kan man se, på den måde mundstykket er udformet på. (Den måde man laver tonen på)

Hør om trompet-undervisning her

Hør Terkel fortælle om sin trompetundervisning

Begynderundervisning - Du kommer til at lære instrumentet at kende. Hvordan man får lyd frem, hvordan det skal passes, og hvordan man skal øve sig hjemme. Du kommer til at lære nodernes navne, hvordan de skal spilles på instrumentet og lette rytmer. Du kommer til at spille små melodier.

Let øvede - Du får bl.a. lært længere melodier og flere noder. Også rytmelæren bliver udvidet. Vi ser på forskellige genrer indenfor messingmusikkens muligheder. Du kommer til at spille små duetter med din lærer.

Udvidet - Du kommer bl.a. til at spille forskellige større soloværker, og du kommer rundt i musikteorien (tonearter, skalaøvelser, dynamik og hørelære). Du kommer til at lave melodier selv, og du lærer at transponere melodier fra en toneart til en anden.

Du kan også få Trompet-undervisning på Trompethold.

Lærer: Lene Wændelin

Tværfløjten er et melodi-instrument, som oftest bliver akkompagneret af andre instrumenter, som f.eks guitar, klaver eller symfoniorkester

Grundreglen er, at det skal være morsomt at spille. Kun fantasien og arbejdsindsatsen sætter grænser for, hvad man kan spille på en fløjte! Musikken opstår i fællesskab med andre instrumentalister - derfor er sammenspil et vigtigt element på alle niveauer.

Hør om tværfløjte-undervisning her

Begynder - Du kan lære at spille fløjte, fra du er ca. 8 år. Først skal du lære at blæse rigtigt i fløjten. Snart efter vil du lære at læse noder. Du vil lynhurtigt kunne spille små melodier og sange, og du får mulighed for at spille 2-stemmigt med din lærer og andre elever. Vi arbejder desuden med rytmer og musikalske begreber og taler om, hvordan du bedst passer på dit instrument. En gang om året indspiller vi et stykke du har øvet dig på, og du får det med hjem på CD. Du får også mulighed for at spille en koncert sammen med de andre fløjtenister i slutningen af året. Musikskolen har fløjter, som du kan leje.

Let øvet - Har du spillet før, bliver undervisningen naturligvis tilpasset dit niveau. På mellemniveau spiller du musik fra både det rytmiske og klassiske repertoire. Du lærer flere tekniske færdigheder - at spille kraftigt, svagt, at spille korte toner, lange toner og at støtte din klang med kroppen. Her er der masser af muligheder for sammenspil - vi laver et lille fløjteorkester, og du spiller sammen med andre instrumenter, f.eks. klaver. Det er en god idé, at du anskaffer dig din egen fløjte. Du får selvfølgelig råd og vejledning til valg af instrument.

Øvet - Er du øvet, går vi grundigt i dybden med både musik og teknik. Du lærer at spille avancerede musikstykker fra det klassiske repertoire, og vi arbejder med tekniske elementer, der understøtter musikken. Musikken kan du selv være med til at vælge. Du kan, hvis du har mod på det, komme på en speciel talentlinje, hvor du får mere undervisningstid og har ekstra fag som hørelære og sammenspil. Der er masser af muligheder for sammenspil med både fløjter og andre instrumenter.
Det skal være sjovt, men du skal være indstillet på at bruge lidt tid til at øve dig - gerne hver dag.

Lærer: Isabella Hübener/Ditte Aggerholm

Det er dejligt at kunne spille violin! Violinen er det lyseste instrument i strygerfamilien

Violinen har en brillant klang og bliver brugt i et utal af sammenhænge fra folkemusik, jazz og til klassisk, hvor den spiller en stor rolle i orkestersammenhænge.

Musikskolen har sammenspilstilbud også for nybegyndere, og også for dig!
Det sjoveste ved musik er jo at spille sammen.

Hør om stryger-undervisning her

Du kan leje et børneinstrument af musikskolen.

LærerMette Vendelbo

På talentlinje får du 50 minutters instrumentalundervisning om ugen, teori- og hørelære samt sammenspilsundervisning.
Derudover er der forskellige workshops og projekter i løbet af sæsonen.
Der er tilbud om at gå på talentlinjen, uanset om du spiller klassisk musik eller rytmisk musik - eller begge dele. Indholdet i forløbet er bygget lidt forskelligt op i forhold til genrer.
Når du går på talentlinje betaler du et samlet beløb 3 gange i løbet af året, som dækker din talentundervisning. Som talentelev er det gratis at være på et sammenspilshold samt hørelære/teorilære. Der kan forekomme ekstra deltagergebyr til specielle arrangementer.

Hvis du vil vide mere om at være elev på den rytmiske talentlinje, kan du ringe til musikskolens leder Stefan Moulvad på tlf. 20 51 45 01.

Hvordan kommer man på talentlinjen?
For at komme på talentlinjen skal du indstilles af din lærer. Du kan altså ikke selv søge en plads. Læreren skal lave en begrundet ansøgning for dig, som ud over den musikalske begrundelse, skal redegøre for punkter som modenhed, kreativitet og arbejdsindsats. Herudover er det vigtigt at dine forældre inddrages og forstår betydningen af at være talent-elev. Hvis ansøgningen for dig bliver godkendt, skal du til en mindre optagelses-prøve. Denne prøve skal lige så meget ses som en guideline til lærerne og skal gennemføres, for at musikskolen bedst muligt kan vurdere, om du skal optages på den klassiske talentlinje. Musikskolens ledelse har den endelige afgørelse i forhold til, hvem der optages på talentlinjen. Optagelsesprøven og årsprøven finder sted i maj/juni.
Det forventes, at du deltager aktivt og engageret i musikskolens aktiviteter.

Hvad forventes der af en elev på talentlinje?

Det forventes, at du er velforberedt til undervisningen og øver dig dagligt. Der er mødepligt til undervisningen. Talenteleverne skal deltage i en fælles jule-café-koncert pr. år og i den årlige sommerkoncert. Hertil kommer de arrangementer i løbet af året, som er relevante for dig - ikke mindst for at styrke dine færdigheder i at optræde, men også for at inspirere skolens øvrige elever. Datoer for disse arrangementer vil blive meldt ud i starten af sæsonen.
Musikskolens klassiske talentlinje er for dig, som er særligt engageret og gerne vil udfordres musikalsk såvel som teknisk, for at kunne dygtiggøre dig yderligere på dit instrument. Talentlinje-forløbet er som udgangspunkt 2-årigt, under hensyntagen til dit individuelle behov.

HOLD-undervisning

Luk alle
Åben alle

Musikskolens kor er opdelt efter aldersgrupper. Det er gratis at gå til kor, hvis du allerede går til noget andet i musikskolen

Det er superdejligt at synge sammen med andre.
Når du bruger din stemme korrekt er du tæt på dig selv. Og hvis du bruger den til sang kommer du hurtigt tæt på andre. Dens formåen afhænger blandt andet af, i hvilken tilstand du befinder dig: glæde, sorg, vrede, håb...
Det er en stor gave at kunne få lov til at formidle disse stemninger og dele dem med andre. Det er jo blandt andet derfor, man bliver sanger.

Hør om kor-undervisning her

Musikskolen tilbyder kor fra 0.kl - og så vidt muligt undervisning, der hvor eleverne er og korene vil blive inddelt i passende aldersgrupper.

I Hvalsø tirsdag kl. 14.20-15.20
I Allerslev mandag kl. 14.10-15.10

I koret varmer vi op via bevægelse (tramp, klap) tilsat sang. Herigennem styrkes elevens pulsfornemmelse og det bliver lettere at lære en sang tonalt og rytmisk. Stemmen varmes op via kropsøvelser - og få egentlige stemme-opvarmende øvelser, da børn som regel har en langt mere naturlig tilgang til deres stemme og krop.
Der vil være tale om en slags musikalsk opdragelse, idet børnene lærer en masse sange med vidt forskelligt indhold og struktur (kanons, varierende taktarter mm).
Det vigtigste ved undervisningen i koret er dog at opretholde glæden ved at synge og RÅ…BE og hviske i kor.

I korets arbejde vil der indgå teori- og hørelære via gehørtræning af blandt andet nye melodier og gennemgang af musikteori. Det vil forøge muligheden for at få sangene til at sidde bedre rent tonalt. Det er desuden vigtigt at forstå, at kroppen og stemmen hænger ubrydeligt sammen. Der vil derfor også blive lagt vægt på andre aspekter af sangundervisning end det rent tonale. Der vil blive inddraget SDS (Sang, Dans og Spil), som er rytmer i kroppen (klap og tramp) tilføjet det sanglige aspekt. Enten i form af en melodi, improvisation eller imitation. Dette for at kunne mærke sin egen kropstyngde og derigennem styrke fornemmelsen af puls og underdelinger i musikken.

Lærer: Sandra Maria Sørensen, Pernille Richardt

Sangskriverholdet er for elever som roder med at skrive numre selv

Om man skriver rytmisk eller klassisk, med sang eller instrumentalt, er godt i gang eller har lyst til at komme i gang, er underordnet.

Det vil være muligt løbende at optage numrene på computer, enten for at huske ideer, lave lagkage-produktioner eller arbejde med elektroniske effekter på computeren. Det er vigtigt at man selv kan og vil tage del i sangskrivningen. Det er altså ikke et sted, hvor andre skriver sange for én, men hvor man kan snakke om, hvad man har lavet og få idéer til, hvordan man kommer videre.

Improvisation/Elektronisk musik kan virke lidt "farligt" hvis man ikke er vant til det, men når man først har fået hul på det, kan de fleste ikke få nok

Improvisationslære er et tilbud til alle elever, på alle instrumenter og indenfor alle genrer. Det forventes, at man har et godt kendskab til sit instrument, ved hvor tonerne ligger, ikke er bange for noder samt har lyst til at prøve nye ting af.

Vi anvender teorien og hørelæren i praksis og kommer til at arbejde med musikkens grundelementer, fx rytme, toneart, skalaer, frasering, motiver og dynamik.

Vi vil spille "lidt af hvert" indenfor forskellige genrer, både noget der lyder pænt og smukt, men også noget der lyder lidt underligt og kantet.

Målet er at få en bedre forståelse af, hvordan musikken fungerer og hvilke muligheder man har, når man improviserer.

På Jazzholdet får du mulighed for at spille rytmisk musik i en anden form, end du måske er vant til

I Allerslev onsdag kl. 16.10-17.00

Glem ikke også at deltage i musikskolens årlige jazz-lørdag.

Lærer: Jens Hartmann

Teori og hørelære rummer nogle muligheder for dig, som søger udfordringer ud over at spille et instrument

Teori

Formålet med teoriundervisning er at skabe overblik over musikkens virkemidler på tværs af genrer og gøre eleverne i stand til at gennemskue strukturer i musikken. Vi arbejder med skriftlige opgaver for at gennemarbejde emnerne fra forskellige vinkler og analyserer, lytter, arrangerer og komponerer hvor vi kan komme til det.

Hørelære

Formålet med hørelære er at udvikle de færdigheder, der kræves for at opfatte musik bevidst. Det opnås gennem træning af den indre musikalske forestillingsevne og hukommelse, samt læse- og skriveøvelser.

Undervisning er niveaudelt: Et begynder- og et udvidet hold
Oprettelsen af holdene er afhængig af tilslutning.
Det er gratis at gå til teori og hørelære, hvis du allerede går til noget andet i musikskolen.

Lærer: Hans-Jacob Christensen og Sandra Plauskaite

Det sjoveste ved musik er jo at spille sammen! Derfor er det også afgørende for enhver strygerelev at spille sammen med andre

i Allerslev torsdag kl. 16.30-18.34

Strygersammenspil for violiner og bratscher og cello. I bruger instrumentet og buen i små lege, hvor I lærer at holde rigtigt, ligesom I leger med rytmer og toner på basis niveau. I kommer også til at spille og synge kendte nye sange som udvikler jeres pulsfornemmelse og gehør.

Erfaringen viser, at de elever, som deltager i sammenspil eller orkester er mere motiverede, holder ved længere og får et bedre socialt liv i musikskolen.

Efterhånden kommer I til at spille flerstemmige stykker, og der arbejdes med klang, intonation og forskellige måder at stryge på.
Du får de grundlæggende redskaber til at spille i orkester. Der er undervisning 62 minutter hver uge.  

Lærer: Mette Vendelbo (Violin og Bratsch) og Johanna Bolin (Cello)

Hvis du går og drømmer om at være med i et band, spille noget fed musik og få nogen nye kammerater, skal du melde dig til Rytmisk sammenspil

Hvis du er i tvivl om hvilket hold du skal melde dig til, skal du melde dig til "rytmisk sammenspil", så finder vi et hold til dig.

Musikskolen har bl.a. disse bands i genren:
Hiv i Hegnet, Jazzholdet, Percussion X-plosion, Apollo, Cake Off, Fusionaries, Sidewalk Sally, Sweates, Såbyholdet, No Name, The Fence Pullers, The Fireflies, The Freaks, The Rolling Scones, m.fl.

Lærer: Thomas Borchersen, Hans-Jacob Christensen, Michael Krysfeldt, Jens Hein, Kristoffer Munck Mortensen, Rune Kielsgaard, Silas Tinglef, Line Sørensen

Lær at lave musik på computer

Vi komponerer numre, laver beats og producerer. Med en legende tilgang arbejder vi målrettet mod at ende op med masser af egen musik.

Hør om computer-Musik her

i Hvalsø mandag kl. 18.00-18.50

Holdet er for alle som har interesse i at lære noget kreativt på computer eller tablet uanset niveau og alder.
Eleverne skal kunne medbringe egen computer/tablet og der vil blive arbejdet i de programmer de selv har i forvejen eller gratis software.
Det bliver et hold på 4-6 elever undervist af Rune Kielsgaard.
Rune er tromme- og sammenspilslærer, men har også stor erfaring med programmering og komposition på computer.

Lærer: Rune Kielsgaard

Musikundervisning på en anden måde! Vi gentager successen og tilbyder undervisning i "Musikhold"

Tanken med Musikhold er at understøtte det sociale element i musikken, samt kunne tilbyde eleverne en bredere musikalsk forståelse. Det bliver en sjov og spændende måde at få nye musikvenner på og lære musik at kende som en helhed. 

Undervisningen vil vare i 50 min., med 2 musikskolelærere og 3 elever pr. lærer. Der er hold for alle niveauer og aldre.

Vi tilbyder:

Musikspirerne
i Allerslev mandag kl. 15.30-16.20

Vil du lære at spille fløjte eller guitar? Og har du lyst til at lære det sammen med en masse nye venner? Så er Musikspirerne lige noget for dig! For elever i 1. og 2. klasse. 

Hos "Musikspirerne" lærer du først og fremmest at spille supergodt på det instrument du har valgt. Du vil også få en masse musikvenner, som spiller enten samme instrument som dig eller et andet. Vi skal spille en masse musik, både sammen på hele holdet, men også i mindre grupper og helt alene. Vi skal også lege med noder, rytmer, musikkonkurrencer, synge - altså lege med musikken på alle mulige måder. Vi skal selvfølgelig også være med til musikskolens forskellige koncerter; det kan både være sammen på holdet og hver for sig.
Vi glæder os til at spille sammen med jer!

Lærer: Anna Duus, Lene Fogsgaard

Band for begyndere, i Kr. Hyllinge / Hvalsø

I Band for begyndere bliver du undervist i forskellige instrumenter, bl.a. trommer, guitar, klaver og sang, samtidig med at du lærer at spille sammen med andre. I skal arbejde med alt det der får musikken til at spille; du kommer altså også til at synge, klappe rytmer, arbejde med teori, rytmelære, nodelære m.m.

Det er også sjovt at lære at spille på instrumenter sammen med andre på et instrumentalhold

Et hold består af 3 elever og sammensættes sådan at de passer dig i forhold til din alder, hvor længe du har spillet og hvor du bor i kommunen.
Holdundervisningen varer 50 min. Dvs. du får længere undervisningstid med mulighed for sammenspil og et social- og lærings-fællesskab.

Vi har Instrumental-hold i:
Klaver
Trommer
Guitar
Sang
Trompet

Oprettelse af Instrumental-hold afhænger hvor mange elever, der tilmelder sig på undervisningsstederne.

Fløjtesammenspil er en fantastisk mulighed for at lære de andre fløjteelever at kende på og blive en del af fløjtefællesskabet. Uanset alder og niveau, så er det muligt at deltage.

Årets højdepunkter er når vi spiller med til koncerterne på musikskolen - bl.a. på Ledreborg Slot og spiller med i Tivoli til Musikskolernes dag!

Tværfløjte sammenspil i Hvalsø onsdag kl. 16.25
Blokfløjte sammenspil i Allerslev mandag kl. 16.30

 

For de YNGRE

Luk alle
Åben alle

Musikalske erfaringer er med til at præge os gennem hele livet. Kom og vær med til at sætte fokus på denne side af dit eget og dit barns liv

Vi synger, danser, leger, lytter og bevæger os.
Musikalsk legestue stimulerer børnenes naturlige interesse for musik, styrker de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer samt udviklingen af krop og sanser og skaber derved en god baggrund for dit barns videre udfoldelse i musikskolen.

Der undervises på hold, for de allermindste om formiddagen og for de større senere på dagen. Hvert barn har en voksen med hjemmefra til musikalsk legestue.

Hør om Musikalsk Legestue her

Musik & Tumlastik 0-1 år

Du er velkommen til at tilmelde dig babyholdet i Hvalsø Kulturhus.
Modtager vi nok tilmeldinger, vil vi se om der kan igangsættes et hold.

Tirsdag kl. 12.30-13.20 - start 4/1-2022

Musik og Tumlastik for børn på 0-1 år og mor, far eller bedsteforældre.
Holdet kører hele året, men I kan starte hvornår i sæsonen, det passer for dig og dit barn. Du tilmelder dig og dit barn for 8 gange i et ubrudt forløb. Når de 8 gange er gået, er I velkomne til at forlænge forløbet.
Musik og Tumlastik stimulerer børnenes naturlige interesse for at tumle i musikalske rammer, styrker de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer samt udviklingen af krop og sanser og skaber derved en god baggrund for dit barns videre udfoldelse i musikskolen.
Du bør medbringe et blødt underlag til dit barn, når du deltager i musikalsk legestue for babyer.
Lærer: Pernille Richardt

Musikalsk legestue 1-3 år

I Hvalsø Kulturhus - tirsdag kl. 16.15-17.05 (start 1/3-2022)

Musikalsk legestue for børn på 1-3 år og mor, far eller bedsteforældre. Der skal deltage en voksen pr. barn. Legestuen ligger i forløb af 12 uger. 1 hold om efteråret og 1 hold om foråret.
Det er en forudsætning for oprettelse af et hold, at der bliver tilmeldt minimum 6 børn.
Holdene vil blive tilpasset aldersmæssigt, så de bliver så homogene som muligt. Aldersgrænsen skal derfor opfattes vejledende.
Musikalsk legestue stimulerer børnenes naturlige interesse for musik, styrker de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer samt udviklingen af krop og sanser og skaber derved en god baggrund for dit barns videre udfoldelse i musikskolen.
Musikskolen tilbyder også musikalsk legestue i dagplejen og børnehaverne.
Lærer: Pernille Richardt

Musikalsk legestue 3-5 år

I Hvalsø Kulturhus - tirsdag kl. 17.05-17.55 (start 1/3-2022)

I Allerslev - mandag kl. 16.00-16.50 (start 28/2-2022)

Musikalsk legestue for børn på 3-5 år og mor, far eller bedsteforældre. Der skal deltage en voksen pr. barn. Legestuen ligger i forløb af 12 uger. 1 hold om efteråret og 1 hold om foråret.
Det er en forudsætning for oprettelse af et hold, at der bliver tilmeldt minimum 6 børn.
Holdene vil blive tilpasset aldersmæssigt, så de bliver så homogene som muligt. Aldersgrænsen skal derfor opfattes vejledende.
Musikalsk legestue stimulerer børnenes naturlige interesse for musik, styrker de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer samt udviklingen af krop og sanser og skaber derved en god baggrund for dit barns videre udfoldelse i musikskolen.
Musikskolen tilbyder også musikalsk legestue i dagplejen og børnehaverne.

Lærer: Dorte Nielsen og Pernille Richardt

Mini-violin er for de 4-5 årige, som gerne vil spille et strygeinstrument, og deres forældre

Forældrene spiller naturligvis en meget aktiv rolle i musikundervisningen på dette alderstrin, både på musikskolen og i hjemmet. Og det forventes derfor at forældrene deltager i undervisningen.
Undervisningen vil naturligvis tage udgangspunkt i sang og leg; vi skal klappe, øve os i at holde på en violin og på en bue, og selvfølgelig spille sammen. Vi synger og leger fortrinsvis med de melodier, som vi senere vil lære at spille.
Ved en tidlig start på violin er der god tid til at lege alle de fundamentale musiske færdigheder ind fra starten, samtidig med at øret bygges op gennem musikken. Det giver en rigtig god base for udviklingen på instrumentet.
Til at starte med vil forældrene også får mulighed for at leje en violin og efter jul kan børnene også leje deres egen violin.

I Hvalsø mandag kl. 16.20-17.10

Hør om stryger-undervisning her

Lærer: Mette Vendelbo

Mini-Trompet-holdet er for børn i 0.-2. klasse

Mini-Trompet er et nyt tilbud i musikskolen for børn i bh.kl.-2.kl. som har lyst til at spille på et blæserinstrument.

Vi leger, synger og spiller med trompeten som udgangspunkt, men vi kan også finde på at bruge f.eks. håndtrommer og småpercussion.
Det kræver ingen musikalske forudsætninger at deltage på holdet - kun lysten 😊
Vi arbejder med rytmer og noder, spiller gode sange som er nemme på trompet.
Holdstørrelse 4-6 elever.

Lærer: Lene Wændelin

Rytmik stimulerer børnenes naturlige interesse for musik samt styrker de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer

Vi synger, spiller og bevæger os, lytter og bruger fantasien, musik er nærvær og samarbejde. Børnene lærer forskellige rytmeinstrumenter at kende og spiller puls, rytmer og fortæller historier på dem.

Hør om rytmik-undervisning her

Der vil blive oprettet hold for 1.kl. på de skoler, hvor der er nok elever tilmeldt. Undervisningen vil, hvis det er muligt, ligge i skoletiden eller umiddelbart efter skoletid.

Sæson 2021 / 2022:
- Allerslev Skole - onsdag kl. 14.10-15.00
- Hvalsø Skole - tirsdag kl. 13.15-14.05
- Trællerupskolen - onsdag kl. 14.15-15.05
- Kr. Hyllinge Skole - onsdag kl. 13.15-14.05
- Kr. Såby Skole - tirsdag kl. 13.35-14.25
- Bramsnæsvigskolen - fredag kl. 13.15-14.05


Det er en forudsætning for oprettelse af et hold, at der bliver tilmeldt minimum 7 børn.
Du kan læse musikskolens målbeskrivelser for børn i børnehaveklasse og 1. klasse ved at trykke her.

Lærer: Dorte Nielsen, Line Sørensen, Lone Nielsen Darger, Pernille Richardt, Anna Duus

Rytmik stimulerer børnenes naturlige interesse for musik samt de sociale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer

Rytmik styrker udviklingen af krop og sanser og skaber derved en god baggrund for dit barns videre udfoldelse i musikskolen.
Vi arbejder med sammenspil, sange, rytmer, bevægelse samt kendskab til de instrumenter vi har til rådighed. Nogle elever har måske tidligere gået til rytmik, men det er ikke en forudsætning.

Hør om rytmik-undervisning her

Der vil blive oprettet hold for 2. og 3. klasse på de skoler, hvor der er nok elever tilmeldt. Undervisningen vil, hvis det er muligt, ligge i skoletiden eller umiddelbart efter skoletid.

Sæson 2021 / 2022:
- Allerslev Skole - mandag kl. 15.15-16.05
- Hvalsø Skole - tirsdag kl. 14.05-14.55

- Trællerupskolen - onsdag kl. 15.05-15.55
- Kr. Såby Skole - tirsdag kl. 13.35-14.25
- Bramsnæsvigskolen - fredag kl. 13.15-14.05
- Kr. Hyllinge - onsdag kl. 13.15-14.05

Det er en forudsætning for oprettelse af et hold, at der bliver tilmeldt minimum 5 børn.

Lærer: Dorte Nielsen, Line Sørensen, Lone Nielsen Darger, Pernille Richardt, Anna Duus

 

DRONTEN

Luk alle
Åben alle

Dronten er Lejre Kommunes børnekulturelle indsats i dagtilbud og folkeskoler.
Tretten årlige kunst- og kulturforløb på alle årgange fra 0 år til og med 9.kl.

Sammen med kunstnere og kulturformidlere prøver børnene selv kræfter med at være kreative og kunstnerisk skabende.

Klik her og kom til Drontens hjemmeside, hvis du vil vide mere.