9. Klasse - Dans og udtryk

Danser Thomas Nørskov fra Aaben Dans giver i danseforløbet alle 9. klasser redskaber til at arbejde kreativt med krop og udtryk. Eleverne afprøver igennem danseforløbet mange forskellige teknikker og virkemidler indenfor den modernes dans og skaber i løbet af forløbet deres egen lille dansekoreografi.

Danseforløbet er udviklet til idrætsfaget i 9.klasse af Aaben Dans i Roskilde med opmærksomhed på afgangsprøven i idræt. Men giver også eleverne en masse redskaber til at bruge kroppen, sanserne og følelserne kreativt.

Danseforløbet består af 5 modulers danseundervisning a 1½ times varighed.
Se www.aabendans.dk for mere information om Aaben Dans og deres projekter.

Luk alle
Åben alle

Hver dansemodul indledes med opvarmning, hvor der er fokus på led, styrke og smidighed, og hvordan dansen går i relation med musikken. Gennem forskellige kreative øvelser anspores eleverne til at være spontane og åbne. I hvert modul arbejdes der med kreative øvelser, der lægger til grund for skabelse af koreografier. Der lægges i undervisningen vægt på at etablere en legende og åben stemning.
Eleverne arbejder også omkring fast koreografi, som Thomas forbereder i forvejen. Dette for at skabe tryghed og faste rammer i mødet med en for mange elever ny disciplin i idrætsfaget.

Undervejs i forløbet bliver eleverne bedt om at reflektere over følgende spørgsmål:

Hvad er meningen med dansen?
Hvordan kan de nye kompetencer bruges?
Hvordan gør du dine medspillere bedre?

 

Osted Skole
9.a uge 34/ 35 mandag kl.13.00-14.30 og onsdag kl. 09.55-11.25. Uge 36 onsdag kl. 09.55-11.25

Allerslev Skole
9.abc. Uge 37 kl. 8.15- 14.00 

Hvalsø Skole:
9.abc uge 48 fredag kl. 8.00- 14-00
Uge 50 mandag, onsdag, torsdag og fredag kl. 8.00-14.00

Kr. Såby
9.a uge 1-5 tirsdag kl. 08.00-09.45

Trællerup  
9.a uge 1-5 tirsdag kl. 12.20-14.00

Bramsnæsvig
9.kl. uge 6,7,9 og 10 onsdag kl. 8.00- 10.30

Kr. Hyllinge Skole:
9.ab uge 9-13 mandag kl. 12.30- 14.30

For at styrke samarbejdet mellem idrætslærere og Thomas, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås.

Formål med workshoppen: at give de deltagende lærere kompetencer til at arbejde med dans og udtryk i egen undervisning.

Indhold: Aktivt arbejde med dansens egenskaber.
Hvordan skaber vi dans?
Hvordan får vi en idé?
Hvordan går vi fra idé til reelle bevægelsesdele?
Hvordan opbygges en bevægelsesværktøjskasse?

Nogle lærere har tidligere deltaget i workshoppen, derfor er workshoppen tilrettelagt, så den bygger ovenpå, hvad der tidligere har været på programmet og alle forberedende workshop er tilsammen en videreudvikling af lærerens kompetencer indenfor undervisningsfeltet: dans og udtryk.

Lærerworkshoppen afholdes d. 9. aug. kl. 8.30- 11.30 i Hvalsø Kulturhus

Der er til alle kulturforløb i Dronten lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Dronten er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Link til elev-evalueringen:
https://www.lejre.dk/kultur-og-fritid/dronten/evalueringer/elevevaluering-danseforlobet-9-kl/

Link til lærerevalueringen:
https://www.lejre.dk/kultur-og-fritid/dronten/evalueringer/evaluering-danseforlobet-9-kl/