Kvalitetsstandarder for voksen social området

Kvalitetsstandarden er på vej.

 

 

Kvalitetsstandard for Servicelovens § 103 (beskyttet beskæftigelse)

 Vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 25.11.2024

 (Åbn pdf for print)

1.     Lovgrundlag

 

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde beskyttet beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke kan benytte tilbud efter anden lovgivning.

Tilbuddet skal have et erhvervspræget formål og sammensættes efter den enkeltes ønsker og evner.

Der er tale om en betydelig nedsat funktionsevne, når en borger ikke - eller kun i meget begrænset omfang, kan bevæge sig og udføre almindelige dagligdags opgaver som f.eks. personlig pleje, madlavning, rengøring og transport.

Vurdering af funktionsevnen ses oftest i forhold til, hvad personer af samme alder og køn er i stand til.

 

2.     Formål

Formålet med et beskyttet beskæftigelsestilbud er:

  • At du får kompetencer til, på sigt, at komme så tæt på det almindelige arbejdsmarked som muligt, fx i skånejob eller eventuelt ordinær beskæftigelse.

 

3.     Målgruppe

For at være i målgruppen for et beskyttet beskæftigelsestilbud skal du:

  • Være mindst 18 år
  • Have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer
  • Være ude af stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår
  • Have moderate til svære problemer (jævnfør funktionsniveau C-D i voksenudredningsmetoden VUM. VUM-metoden.

 

Lejre Kommune tilbyder i udgangspunktet ikke beskyttet beskæftigelsestilbud til dig:

  • Som har ingen eller lette problemer på de konkrete områder (funktionsniveau A og B – voksenudredningsmetoden VUM)
  • Som kan benytte tilbud efter anden lovgivning, herunder fleks- og skånejob

 

Der skal dog altid foregå en konkret individuel vurdering af dine ressourcer og behov.

 

4.     Indhold- hvad kan du få bevilget

Indholdet i et beskyttet beskæftigelsestilbud er varierende og afhænger af tilbuddets art. Indholdet er individuelt tilrettelagt ud fra dine ressourcer og behov og tager udgangspunkt i de mål, du har været med til at sætte. Der er, i indsatsen, fokus på eventuel mulighed for at blive rehabiliteret til det ordinære arbejdsmarked på almindelige eller særlige vilkår.

Eksempler på aktiviteter der indgår i beskyttet beskæftigelsestilbud:

  • Samle- montage- og pakkeopgaver
  • Mindre produktions- og industriopgaver for private virksomheder
  • Deltagelse i drift af butik
  • Posthåndtering: Læsning af post, hjælp til svar af post, hjælp til dialog med offentlige myndigheder og digital posthåndtering (under forudsætning af, at du selv kan logge ind med MitID)
  • Økonomistyring: Økonomiforståelse, betaling af regninger, budgetlægning mv.
  • IT-håndtering: Apps der kan hjælpe i hverdagen
  • Relationel forståelse, som skal støtte dig i at opfatte og forstå relationer mellem mennesker

 

Hvad indgår ikke i et beskyttet beskæftigelsestilbud:

  • Udfører foretager ingen aktiviteter uden din aktive deltagelse
  • Behandling, fx psykologiske samtaler med en psykolog
  • Ledsagelse til aktiviteten efter servicelovens § 97 (ledsagerordning)

 

Aflønning

Ifølge servicelovens § 105, skal kommunalbestyrelsen aflønne efter indsats under beskæftigelse efter § 103. Lejre Kommune har i samarbejde med tilbud/leverandør opstillet følgende kriterier for fastsættelse af løn:

  • Møde stabilitet
  • Fleksibilitet
  • Produktivitet
  • Kvaliteten af det udførte arbejde
  • Kollegialt samspil

Derudover tages højde for, hvor stort et hjælpebehov du har i løbet af arbejdsdagen, herunder:

  • er du i stand til at arbejde selvstændigt og kan starte på eget initiativ
  • er du med moderat støtte i stand til at arbejde selvstændigt, men skal have hjælp ved overgang til nye arbejdsopgaver
  • har du brug for meget støtte for at udføre selv simple opgaver, og skal motiveres til at holde fokus på arbejdsopgaven

Ud fra en samlet vurdering af ovenstående kriterier, kan der tildeles løn svarende til 5 % af mindstelønnen og som udgangspunkt op til maksimalt 30 kr. i timen.

 

Kørsel til og fra et visiteret beskyttet beskæftigelsestilbud

Som hovedregel skal du selv sørge for befordring til og fra tilbuddet. Hvis du er i beskyttet beskæftigelse, skal du selv afholde udgiften til den daglig befordring inden for en afstand af 10 km til virksomheden. Udgiften til den daglige befordring må dog ikke overstige 30 % af din indtjening ved den beskyttede beskæftigelse efter fradrag af skat.

Nødvendige befordringsudgifter derudover afholdes af Lejre Kommune inden for den billigste transportmulighed.

Leverandør arbejder på at gøre dig selvhjulpen i forhold til transport.

 

5.      Hvad kan du ikke få

Hvis du modtager andre ydelser efter serviceloven, udmåles indsatsen i en sammenhæng. Dette betyder, at når du ønsker et beskyttet beskæftigelsestilbud på baggrund af et behov, vil din rådgiver afdække om du allerede modtager støtte til det behov på anden vis. Viser det sig, at dit behov er dækket tilstrækkeligt, vil du ikke kunne få endnu en indsats, uden at din igangværende indsats vurderes på ny og muligvis tilpasses. Det kan også betyde, at du ikke er berettiget til et § 103 tilbud.

Omfang af ydelsen tildeles ud fra en individuel vurdering af dine ressourcer og behov. Konkret aftales omfanget på baggrund af et individuelt skøn af dine behov, muligheder og evner.

Omfanget kan variere fx:

  • ½ plads svarende til 2 dage om ugen
  • ¾ plads svarende til 3 dage om ugen
  • 1/1 plads svarende til 4-5 dage om ugen

Vær opmærksom på, at ikke alle leverandører har beskyttet beskæftigelsestilbud alle dage.

 

6.     Varighed

Bevillingen ophører:

  • Hvis formålet med støtten er opfyldt og de opstillede mål er nået
  • Hvis formålet med støtten og målene ikke giver den forventede effekt
  • Hvis du ikke samarbejder om de opstillede mål

 Det er kommunen, der vurderer og træffer afgørelse om ophør.

Ved gentagne afbud fra din side, vil din sagsbehandler altid gå i dialog med dig og leverandøren for at afdække årsagen hertil, og det vil blive vurderet, om tilbuddet skal fortsætte.

 

7.     Opfølgning

Opfølgning på bevillingen sker som minimum en gang halvårligt.

Krav til leverandør:

  • Med afsæt i § 141 handleplanen at udarbejde en pædagogisk plan, som løbende opdateres. Leverandøren fremsender plan og opdateringer til sagsbehandler.
  • Sikre at nødvendige oplysninger dokumenteres i den elektroniske omsorgsjournal. Ved private leverandører sendes dokumentation til sagsbehandler.
  • Pligt til at kontakte sagsbehandler, hvis dit funktionsniveau ændrer sig i løbet af bevillingsperioden.
  • Leverandøren skal primært have ansat medarbejdere med social- pædagogisk eller anden sundhedsfaglig uddannelse.
  • Tilbud igangsættes hurtigst muligt efter at leverandør har modtaget kontrakt fra myndighed.

 

8.     Leverandør

Kommunen vælger leverandør og tager stilling til om der skal stilles krav om særlige kompetencer hos leverandøren, for at matche dit behov.

Hvis du er bosat i Lejre Kommune, er leverandører som udgangspunkt beliggende i Lejre Kommune.

Der er ikke frit valg. 

Hvis anden leverandør skal vurderes, vil afgørelsen træffes på baggrund af både faglige og økonomiske hensyn. Geografi og transportudgifter indgår i den samlede vurdering forud for bevilling.

 

Relevante links:

Sagsbehandlingsfrister

Hvis du vil klage

Vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 27. januar 2025

(åben som pdf. til printt)

Kvalitetsstandard for Servicelovens § 85A (støtte og hjælp efter Housing First-tilgangen)

1. Lovgrundlag

Kommunalbestyrelsen kan tilbyde hjælp, omsorg eller støtte til udvikling af færdigheder efter de specialiserede støttemetoder fra Housing First-tilgangen til personer i hjemløshed eller i risiko herfor, som har behov for hjælp, omsorg eller støtte på grund af særlige sociale problemer.
Yderligere beskrivelse af bostøtte eller de specialiserede støttemetoder fra Housing First-tilgangen til personer i hjemløshed eller i risiko herfor fremgår af Vejledning om hjælp og støtte efter lov om social service.

2. Formål

Formålet med støtten er at styrke din mulighed for at opnå og bevare kontakt til omverdenen, ud fra dine ønsker og behov, og dermed gøre dig i stand til at benytte samfundets muligheder og allerede etablerede tilbud.
Ordningen er dermed et supplement til de øvrige sociale tilbud, som f.eks. personlig hjælp efter serviceloven § 83 herunder rehabiliteringsforløb efter serviceloven § 83a, socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85, efterforsorg efter udflytning fra en boform efter servicelovens § 110. Ordningen skal ikke erstatte disse tilbud eller deres faglige indhold.
Ud fra en Housing First-tilgang vil en permanent bolig være det første skridt i løsningen af dine problemer. I den permanente bolig tilbydes (evt. tværfaglig) støtte med henblik på fastholdelse af boligen og håndtering af sociale problematikker. Formålet er ligeledes at styrke dine funktionsmuligheder og sikre størst mulig uafhængighed og selvbestemmelse i eget liv.
• Støtten skal styrke din funktionsevne eller kompensere for din nedsatte funktionsevne
• Støtten skal bidrage til at udvikle eller bevare dine psykiske, fysiske eller sociale funktioner, så du kan leve et liv på egne præmisser
• Støtten skal sigte på hjælp til selvhjælp på det praktiske og personlige plan og udvikling og vedligeholdelse af personlige færdigheder.

3. Målgruppe

Lejre Kommune tilbyder, som udgangspunkt, socialpædagogisk støtte efter § 85a til dig der er fyldt 18 år, og som har behov herfor, på grund af hjemløshed eller er i risiko for hjemløshed.
Støtten tildeles efter en konkret og individuel vurdering af dine støttebehov. I den samlede vurdering indgår også en vurdering af hvilke øvrige tilbud du modtager.
Ved § 85a støtte arbejdes der ud fra nedenstående 3 forskellige metoder afhængig af dit støttebehov:
CTI – Critical Time Intervention
Du kan være i målgruppen for CTI-metoden, hvis du har brug for specialiseret social støtte i en kritisk overgangsperiode. Det kan være at du er i overgangen til egen bolig fra gaden, er i midlertidigt ophold hos familie og venner, i behandling, er i en § 110-boform eller fængsel. Det kan også være du er i overgangen fra en ustabil til en mere stabil boligsituation, f.eks. hvis du som ung har været anbragt, og du nu er voksen, og skal etablere dig i egen bolig.
CTI-metoden er henvendt til dig med lettere eller middelsvær psykisk sygdom og/eller lettere eller middelsvært brug af rusmidler. CTI-indsatsen er ikke målrettet dig der har behov for langvarig eller permanent intensiv støtte.
Når du er I målgruppen for CTI-metoden, er du i stand til at benytte eksisterende tilbud, og har behov for støtte til at opbygge og fastholde kontakten til sådanne tilbud i en kortere periode.

ICM – Intensive Case Management
Du kan være i målgruppen for ICM-metoden, hvis du har komplekse støttebehov, f.eks. på grund af psykisk sygdom, brug af rusmidler eller andre alvorlige psykosociale vanskeligheder. Og du har brug for en intensiv social og praktisk støtte i en længerevarende periode i forbindelse med, at du flytter i egen bolig, og for efterfølgende at kunne fastholde boligen. Det kan være i forbindelse med udflytning fra en § 110-boform, men det kan også være andre situationer, f.eks. hvis du flytter i egen bolig, efter at have boet på gaden eller midlertidigt hos familie og venner, eller i forbindelse med en udskrivning efter et længerevarende ophold på hospital eller et behandlingstilbud. ICM-metoden kan også benyttes til dig, som går fra en ustabil til en mere stabil boligsituation, f.eks. dig der er i fare for at miste din bolig pga. alvorlige psykosociale vanskeligheder, eller hvis du som ung har været anbragt, og du nu er voksen, og skal etablere dig i egen bolig.
ICM-metoden er til dig, der har brug for intensiv social og praktisk støtte i hverdagen, og som kun i nogen grad er i stand til at benytte øvrige sociale tilbud og behandlingsindsatser (f.eks. rusmiddelbehandling, støtte fra distriktspsykiatrien og aktivitets- og samværstilbud), og som har brug for støtte til at etablere og opretholde kontakten med disse indsatser i en længerevarende periode.

ACT – Assertive Community Treatment
Du kan være i målgruppen for ACT-metoden, hvis du har komplekse støttebehov, f.eks. på grund af psykisk sygdom, svære problemer med brug af rusmidler eller andre alvorlige psykosociale vanskeligheder Og hvis du har brug for en intensiv social og praktisk støtte i forbindelse med, at du flytter i egen bolig, og for efterfølgende at kunne fastholde boligen. Det kan være i forbindelse med udflytning fra en § 110-boform, men det kan også være i andre situationer, f.eks. hvor du er flyttet i egen bolig efter at have boet på gaden eller midlertidigt hos familie og venner, eller i forbindelse med en udskrivning efter et længerevarende ophold på hospital eller et behandlingstilbud. ACT-metoden kan også benyttes til dig, som allerede har en bolig, men som er i fare for at miste den på grund af alvorlige psykosociale vanskeligheder.
ACT-metoden er til dig, som har vanskeligt ved eller slet ikke kan benytte øvrige sociale tilbud og behandlingsindsatser, f.eks. social rusmiddelbehandling, støtte fra lokalpsykiatrien eller aktivitets- og samværstilbud, og som derfor har brug for, at specialiserede indsatser leveres fra et tværfagligt indsatsteam direkte til dig i dit eget hjem eller der, hvor du opholder sig.

4. Indhold - hvad kan du få bevilget?

Udgangspunktet er, at ydelsen bevilges individuelt. Støtten kan bestå af hjælp, rådgivning, støtte eller omsorg, og afhænger af din konkrete situation.
Efter Housing First-tilgangen er det væsentligt, at støtten kobles på så snart, at du er tilbudt din egen bolig. Det er kombinationen af bolig og støtte, som er vigtig i Housing First-tilgangen.
Der kan eksempelvis ydes støtte til:
• At du kan planlægge og styre din økonomi
• At du kan skabe struktur i din hverdag
• At du understøttes i medicinindtag
• At du skaber forståelse og får handlet på post
• At du følger eventuel misbrugsbehandling
• At du kan indgå i sociale sammenhænge og skabe netværk
• At du planlægger og overholder aftaler
• Indkøb og madlavning, herunder sund livsstil
• At du varetager personlig hygiejne
• At anvende relevant kommunikations- og velfærdsteknologi

I forbindelse med bevillingen skal der opstilles indsatsmål, og du skal tilbydes en handleplan. Indsatsmålene er retningsangivende og anvendes som grundlag for opfølgning og evaluering af, om de ønskede resultater opnås.
Når du visiteres til et støtteforløb efter Servicelovens § 85a, skal leverandøren udarbejde en pædagogisk handleplan. Den pædagogiske handleplan tilpasses efter indsatsmålene i den sociale handleplan

5. Hvad kan du ikke få?

I vores vurdering af om du er i målgruppen for støtten, er vi forpligtede til at vurdere dine behov efter alle reglerne i den sociale lovgivning samt være opmærksom på, om der kan søges hjælp hos anden myndighed eller efter anden lovgivning.

6. Varighed

Din rådgiver vil løbende følge op på din udvikling og de identificerede støttebehov ud fra den metode, der arbejdes med i den bevilgede indsats.
Bevillingen ophører hvis:
• formålet med støtten er opfyldt, og de opstillede mål er nået.
• formålet med støtten og målene ikke giver den forventede effekt
• du ikke samarbejder om de opstillede mål
• du ikke længere ønsker at tage imod støtten.

Det er Lejre Kommune, der vurderer og træffer afgørelse om ophør.
Ved gentagne afbud fra din side, vil din rådgiver gå i dialog med dig og leverandøren for at afdække årsagen hertil, og det vil blive vurderet, om tilbuddet skal fortsætte.

7. Opfølgning

Opfølgning tager udgangspunkt i de mål, som fremgår af bevillingen med fokus på din udvikling.
Opfølgning på støtten sker tre måneder efter iværksættelse og derefter minimum hvert halve år.
Leverandøren har pligt til skriftlig rapportering, som skal ses som din sikkerhed for, at den tildelte støtte gives og udføres i overensstemmelse med den aftale, der er indgået. Der skal være direkte sammenhæng mellem dokumentationen og dine mål med støtten. Leverandøren har pligt til løbende at notere og dokumentere forandringer i din udvikling og livssituation.

Hvis behovet for støtten ophører, træffer Lejre Kommune afgørelse herom.

8. Leverandør

Lejre Kommune bruger, i det omfang det er muligt, støtte fra Lejre Kommunes eget støttekorps, som er:
• Team Bostøtte

Kvalitetsstandarden er på vej. 

Kvalitetsstandard for servicelovens §107 (midlertidigt botilbud).

Vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 25.11.2024

 (Åben pdf for print)

 

1.     Lovgrundlag

Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det. 

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behandling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.

 

2.     Formål

Formålet med støtten er at styrke dine funktionsmuligheder eller at kompensere for din nedsatte funktionsevne, som betyder, at du ikke kan fungere optimalt i dagligdagen eller i relation til omgivelserne. Tilbud om ophold i et midlertidigt botilbud, er beregnet til at afhjælpe problemer, der ikke på nuværende tidspunkt kan løses ved ophold i en almindelig bolig.

 

Der er to formål med midlertidigt botilbud:

  • At sikre en boligmæssig ramme, som er med til at vedligeholde og udvikle dine psykiske, fysiske og sociale funktioner. Herunder, at genskabe eller udvikle dine muligheder for at flytte i selvstændig bolig.

 

  • At sikre en boligmæssig ramme, som er med til at afklare dit funktionsniveau, ressourcer og behov med henblik på at tilbyde den rette fremtidige boform. Det er et grundlæggende princip for visitering til ydelser, at det altid sker efter mindste indgrebs princippet, så du hverken under- eller overkompenseres.

 

3.     Målgruppe

For at være i målgruppen for et midlertidigt botilbud skal du:

  • Være over 18 år.
  • Have en veldokumenteret betydelig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer og forventes på sigt at kunne klare dig i egen bolig med støtte.
  • Ikke kunne kompenseres på anden vis herunder i almindelig/egen bolig med socialpædagogisk støtte.

Derfor skal mindre indgribende muligheder være afsøgt og evt. afprøvet, inden der træffes beslutning om et midlertidigt botilbud.

 

Hvis du har fået en dom til tilsyn fra kommunen eller hvis du skal have lavet en mentalundersøgelse, kan du anbringes i et midlertidigt botilbud.

 

Lejre Kommune anvender voksenudredningsmetoden VUM – til at vurdere dit fysiske og/eller psykiske funktionsniveau. VUM-metoden.

 

Du er ikke i målgruppen, hvis:

  • Du alene har aldersbetingede lidelser og almene svækkelser.
  • Din problematik forventes at være kortvarig.
  • Din problematik alene eller primært er hjemløshed.
  • Du kan hjælpes med en mindre indgribende foranstaltning, fx. i egen bolig med støtte.
  • Du kan hjælpes med en mindre indgribende foranstaltning, men har ikke en bolig.

 

4.     Indhold- hvad kan du få bevilget

Hvis du er berettiget til et midlertidigt botilbud, finder Lejre Kommune i samarbejde med dig ud af, hvor meget støtte du har behov for. Støtten tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af dine behov og forudsætninger. Lejre Kommune vil altid være opmærksom på at give dig den støtte, du har brug for – hverken mere eller mindre.

I rammerne for et midlertidigt botilbud kan indgå ydelser jævnfør servicelovens §§ 83, 85, 97 og 104. Det vil sige, at botilbuddet kan tilbyde alt fra personlig og praktisk hjælp til socialpædagogisk støtte. Botilbuddet er derfor en ramme for ydelserne.

Hvad kan indgå i tilbuddet

  • Personlige, praktiske og plejemæssige opgaver.
  • Træning i dagligdagsfunktioner.
  • Udvikling eller vedligehold af færdigheder og kompetencer.
  • Opbygning og vedligeholdelse af netværk.
  • Støtte til udvikling af mestrings-strategier, som handler om at lære dig at håndtere situationer, som du synes er svære.
  • Understøtte løbende behandling hvis du har fået en behandlingsdom.
  • Ledsagelse til fritidsaktiviteter eller andre aktiviteter.

Der kan modtages ledsagelse hertil jævnfør servicelovens § 97 gennem botilbuddet, hvis botilbuddet tilbyder denne ydelse. Det kan fx være til sociale arrangementer, ture, koncerter, festivaler. I nogle tilfælde, efter en individuel vurdering, kan der ydes støtte til ledsagelse til fritidsaktiviteter eller andre aktiviteter uden for botilbuddets rammer og ydelser

  • Du har mulighed for at tage din socialpædagogiske støtte med på ferie i op til 7 dage pr. år. Ferien skal holdes i Danmark. Udgifterne til det pædagogiske personale der giver støtten, skal afholdes indenfor det budget som botilbuddet allerede har.

 

Hvis du også modtager enten aktivitets- og samværstilbud eller beskyttet beskæftigelse vil dele af indsatsen kunne løses herigennem.

Behovet og muligheden for støtte tager altid udgangspunkt i en individuel vurdering og afgørelse.

Som udgangspunkt bevilges botilbud uden nattevagt. Kun ved et udmålt behov, kan der bevilges et midlertidigt botilbud med nattevagt. 

Egenbetaling for midlertidigt botilbud

Du betaler selv følgende:

  • Egenbetaling (svarende til husleje, herunder forbrugsafgifter som el, vand og varme samt kost og vask).
  • Udgifter til kørsel, rengøring og vinduespudsning.
  • Evt. individuelle udgifter til telefon, it, medicin, ferierejser m.v.

Du sættes i egenbetaling efter gældende regler herom. Egenbetaling for botilbud efter Serviceloven § 107 beregnes ud fra din indtægt. Beregningen sker med afsæt i, hvordan lejeomkostningerne er i nærområdet og altid med fokus på, at du har et rådighedsbeløb på min. 4000 kr., hvis kost ikke er en del af botilbuddet, og 2500 kr. når kost er inklusiv i botilbuddet. Lejre Kommune træffer afgørelse herom, med klagevejledning. Det betyder at du kan klage over afgørelsen, hvis du er uenig i beregningen.

Egenbetaling beregnes ca. 1 gang årligt. Du er forpligtet til at give os besked hvis din økonomiske situation ændrer sig, da det kan have indflydelse i beregningen af din egenbetaling.

 

Fritagelse for egenbetaling i særlige tilfælde

Hvis Lejre Kommune har en begrundet forventning om, at dit ophold på et midlertidige botilbud er af kortere varighed, kan der indgås aftale om, at du beholder din nuværende bolig.

For borgere der bibeholder en almen eller eje-bolig under et ophold på et midlertidigt botilbud, kan der træffes afgørelse om undtagelse eller nedsættelse af egenbetaling, såfremt du stadig har udgifter til husleje på din egen bolig.

 

5.     Hvad kan du ikke få

Eksempler på aktiviteter, der ikke indgår i tilbuddet:

  • Tilbud, der kan bevilges efter anden lovgivning, f.eks. sundhedslovgivningen, herunder medicin, sårpleje og andre sygeplejefaglige ydelser.
  • Samtaler af behandlingsmæssig karakter.
  • Ergo/fysioterapeutisk behandling.
  • Når du er bevilget ophold i botilbud, ydes der ikke supplerende aflastning.
  • Som udgangspunkt bevilges der ikke støtte ud over den der er fastsat i forbindelse med indgåelse af kontrakten.
  • Transport og ledsagelse udover hvad der er indeholdt i botilbuddets egne planlagte aktiviteter, og som dermed anses for at indgå som en del af bevillingen.

 

Der henvises i øvrigt til muligheden for at søge ledsagelse efter servicelovens § 97 (her indsættes et link til kvalitetsstandarden).

  • Der kan dog ikke ydes ledsagelse til behandlinger og undersøgelser hos læge, speciallæge mv.

Det følger af princippet om sektoransvar, at den sektor, der er ansvarlig for en ydelse, også er ansvarlig for, at den pågældende ydelse er tilgængelig for mennesker med nedsat funktionsevne.

Det betyder, at de forskellige offentlige sektorer hver især har en opgave i forhold til indsatsen over for mennesker med nedsat funktionsevne.

 

6.     Varighed

Der kan ikke sættes bestemte tidsmæssige grænser for midlertidige botilbud. Et ophold varer typisk mellem 1/2-2 år. Det afgørende for dit opholds varighed er, at formålet er opfyldt, og at du efter opholdet kan klare dig, uden den støtte du får i dit midlertidige botilbud.

Da botilbuddet ikke er varigt, har kommunen en forventning om, at du er opskrevet i relevante boligselskaber. Vi anbefaler at du er opskrevet i 2 forskellige boligselskaber, der har mindre end 2 års ventetid. Hvis du ikke er i stand til dette, kan dit botilbud hjælpe dig.

Det er dit konkrete funktionsniveau, der udløser den støtte, du skal tilbydes. Ændres dit behov vil løbende opfølgning sikre, at støtten tilpasses dette nye behov.

Der kan ske en flytning til:

  • Andet midlertidigt botilbud der er væsentligt billigere end det nuværende.
  • En mindre indgribende foranstaltning, hvis dit funktionsniveau og behov ændres.
  • En mere indgribende foranstaltning, hvis dit behov stiger og ikke kan imødekommes i botilbuddet.

 

En flytning sker altid i dialog med dig.

Bevillingen kan som udgangspunkt ophøre:

  • Hvis formålet med opholdet er opfyldt og de opstillede indsatsmål er nået.
  • Hvis formålet med opholdet og indsatsmålene ikke giver den forventede effekt.
  • Hvis du er i stand til at klare dig selv i egen bolig med eventuel anden støtte.
  • Hvis det vurderes, at du kan kompenseres i en mindre indgribende foranstaltning.
  • Hvis du tilbydes andet botilbud.
  • Hvis du selv vælger at fraflytte botilbuddet.
  • Hvis du ikke samarbejder konstruktivt om de opstillede indsatsmål.
  • Hvis du ikke efterlever husreglerne og retningslinjerne for det pågældende botilbud.
  • Hvis dit behov ikke længerere kan tilgodeses i botilbuddet.

 

Hvis du gentagende gange har boet i et midlertidigt botilbud, hvor der

ikke ses den nødvendige effekt og/eller du ikke samarbejder om de opstillede

indsatsmål, bevilger kommunen som udgangspunkt ikke et nyt midlertidigt botilbud.

 

Hvis du bor i et midlertidigt botilbud, har du altid retten til at frasige dig tilbuddet, hvis du ikke længere ønsker at bo der.

Undtagelser hertil er:

  • Hvis du har en dom til anbringelse.
  • Hvis du er under værgemål.
  • Hvis du ikke er i stand til at give et informeret samtykke.

 

Kontraktophør

Hvis et botilbud opsiger aftalen med kommunen, betyder det konkret, at du ikke længere anses for at være placeret i et egnet botilbud. Du skal derfor fraflytte det pågældende botilbud, medmindre der kan genforhandles en ny aftale mellem kommunen og det konkrete botilbud.

Hvis der ikke kan opnås enighed om en ny aftale, og botilbuddet opretholder opsigelsen, skal du fraflytte botilbuddet i henhold til opsigelsesvarslet i aftalen mellem kommunen og botilbuddet. 

En flytning til et nyt botilbud kræver et samtykke fra dig. Hvis der ikke kan opnås et samtykke, skal sagen forelægges for Familieretshuset med henblik på en flytning uden samtykke. Familieretshuset tager stilling til, om betingelserne for indflytning uden samtykke til nyt botilbud er til stede.

 

7.     Opfølgning

Opfølgning på bevillingen sker som udgangspunkt to gang årligt. Når du har opnået et mere stabilt funktionsniveau, påbegyndes drøftelser om en mulig flytning tilbage i egen bolig og en nedtrapning af støtten.

 

8.     Leverandør

Lejre Kommune har ikke egne leverandører til et midlertidige botilbud.

Lejre Kommune benytter, som udgangspunkt andre kommunale og regionale tilbud.

Vi bruger i sjældne tilfælde private tilbud. Tilbuddet skal være godkendt af socialtilsynet og skal fremgå af tilbudsportalen.

Kommunen kigger på og udvælger ét relevant tilbud med udgangspunkt i både indhold, ydelsesudmåling, tilrettelæggelse af indsatsen, pris og placering.

Der er ikke frit valg mellem leverandører af midlertidigt botilbud.

Lejre Kommune er ikke forpligtet til at finde tilbud i nærområdet. Vi peger på tilbuddet ud fra en samlet betragtning af hvad du har behov for, gennem en indsats- og ydelsesberegning. Vi lytter gerne til ønsker om geografi, men kan ikke garantere, at det kan lade sig gøre.

 

Relevante links:

Sagsbehandlingsfrister på det sociale område

Hvis du vil klage

Vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 27. januar 2025

 

(åben som pdf.)

Kvalitetsstandard for Servicelovens § 110 (midlertidigt ophold på forsorgshjem og herberg)

1. Lovgrundlag

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.

2. Formål

Formålet med ydelsen er at afhjælpe dig i forhold til hjemløshed, til der er fundet en mere permanent boligform. Det er også en del af formålet, at du bliver mere selvhjulpen og, på sigt, kan klare dig i egen bolig. Derudover er formålet at forebygge og afhjælpe sociale problemer hos dig.

3. Målgruppe

For at være i målgruppen for ophold på et forsorgshjem/herberg, skal du være:
• Over 18 år med lovligt ophold i Danmark.
• Have særlige sociale problemer samt behov for aktiverende støtte, omsorg og evt. efterfølgende hjælp, der ikke kan ydes efter andre regler inden for den sociale eller anden lovgivning.
• Have behov for tag over hovedet, fordi du ikke har egen bolig, eller ikke kan opholde dig i egen bolig.

4. Indhold - hvad kan du få bevilget?

Forsorgshjem tilbyder en lang række ydelser, som kan variere i indhold og omfang, ligesom de kan være rettet mod forskellige målgrupper. I tilbuddet kan der eksempelvis ydes:
• Rådgivning og vejledning om økonomiske og sociale forhold
• Udarbejdelse af en opholdsplan, som skal indgå i handlekommunens handleplan jf. Serviceloven § 142 i samarbejde med handlekommune
• Personlige hjælp og socialpædagogisk støtte
• Rådgivning og vejledning om økonomiske og sociale forhold og kontakt til Lejre Kommune for relevant vejledning
• Støtte til at finde en permanent bolig
• Hjælp til kontakt til diverse instanser, f.eks. myndighed/kommunen, psykiatri, behandlingsinstitutioner
• Støtte i forbindelse med særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb
• Støtte i forbindelse med aktivitets- og samværstilbud
• Støtte i form af omsorg og pleje, i forbindelse med afrusning eller evt. afgiftning
• Efterforsorg i forbindelse med udflytning i egen bolig

Det enkelte forsorgshjems ydelser fremgår af tilbudsportalen.

5. Hvad kan du ikke få?

Ophold på forsorgshjem/herberg kan ikke anvendes til at afhjælpe almindelig akut bolignød ved f.eks. samlivsophør, unge der ønsker at flytte hjemmefra eller akut opståede omstændigheder, der medfører, at ophold i egen bolig ikke længere er muligt (f.eks. brand, gasudslip, skimmelsvamp mv.)

6. Varighed

Der er som udgangspunkt tale om døgnophold, i særlige tilfælde som f.eks. ved udslusning kan du i en kortere periode beholde kontakten til forsorgshjemmet/herberget i dagtimer. Det er individuelt, hvor længe en borger har behov for ophold på et forsorgshjem/herberg og hvornår borgeren ikke længere vurderes at være hjemløs eller ikke kunne opholde sig i egen bolig. Som led i opfølgningen kan du blive tilbudt alternative muligheder, f.eks. husvildeboliger og/eller at blive skrevet op på akutboliglisten i Lejre Kommune med henblik på at flytte ud af forsorgshjemmet. Lejre Kommune tager stilling til, om der skal udmåles støtte og omsorg i forbindelse med, at du flytter tilbage til egen bolig.
Ophold på et forsorgshjem/herberg er et midlertidigt døgntilbud til dig, som forløber indtil formålet med opholdet, er indfriet.

7. Bevillingskompetence

Lederen af forsorgshjemmet/herberget træffer selv afgørelse om, hvorvidt du er i målgruppen og kan optages i tilbuddet. Ligesom det er ledelsen på forsorgshjemmet/herberget der træffer afgørelse om udskrivning.
Lejre Kommune kan henvise til forsorgshjem/herberger, men kan ikke visitere hertil.

8. Opfølgning

Første møde efter du har taget ophold på et forsorgshjem, planlægges inden for de to første uger af dit ophold på forsorgshjemmet, hvis det er muligt. Løbende opfølgning sker efter behov eller som minimum hver 8. uge.
Der sker en tæt opfølgning med fokus på, at der arbejdes med formålene for at være på et forsorgshjem. Herunder et særligt fokus på at indsatsen bidrager til at du finder egen bolig, hvor du er i stand til at leve et hverdagsliv på dine egne betingelser.

9. Leverandør

Har du behov for at komme på forsorgshjem/herberg, kan du henvende dig direkte til det herberg du ønsker at komme på.
Vær her opmærksom på, at forsorgshjemmet/herberget skal fremgå af tilbudsportalen:
Tilbudsportalen.dk - Herberg og forsorgshjem
Det er blandt andet også muligt at finde en oversigt over forsorgshjem og herberger her:
Sands oversigt over § 110 boformer.
Kofoeds skole - oversigt over tilbud til unge der er udsat for hjemløshed.

10. Egenbetaling

Ved ophold på forsorgshjem/herberg er der en egenbetaling, som omfatter betaling for el og varme jf. Bekendtgørelse 1387 af 12.12.2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20.
Satsen for egenbetaling udgør 100,77 kr./døgn (2024-sats – reguleres en gang om året pr. 1. januar med pris- og lønudviklingen).
Du betaler udgiften af din arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt. Det er Lejre Kommune der opkræver egenbetalingen.
Betalingen sker fra opholdets begyndelse, og kan efter gensidig aftale ske forud for op til 31 dages ophold. Hvis du ikke opholder dig på forsorgshjemmet i hele den periode der er opkrævet for, vil egenbetalingen blive efterreguleret.
Bortfald eller nedsættelse af egenbetaling
Du kan ansøge Lejre Kommune om bortfald eller nedsættelse af egenbetaling.
Hvis du søger om bortfald eller nedsættelse af egenbetaling, vil kommunen lave en konkret og individuel vurdering af ansøgningen, herunder vurdere:
1. Om du har udgifter til egen bolig samtidig med, at du tager ophold på et forsorgshjem/herberg.
2. Dit økonomiske råderum i øvrigt (bortfald eller nedsættelse af egenbetaling kan, som udgangspunkt, ikke ske på grund af afbetaling på gæld, men vil bero på en individuel vurdering).
Lejre Kommune vil da træffe afgørelse om der kan ske bortfald eller nedsættelse af egenbetalingen. Denne kan påklages jf. klagevejledning. Her indsættes link til klagevejledningen.

Borgere uden indtægt
Har du ikke nogen indtægt, skal du ikke betale egenbetaling for ophold på forsorgshjem.
Hvis du er på forsorgshjem, og ikke har nogen indtægt, fastsætter og udbetaler Kommunalbestyrelsen et beløb til personlige fornødenheder, indtil der foreligger et indtægtsgrundlag i form af arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt.
Betaling for kost og vask
Foruden den egenbetaling der opkræves af kommunen, fastsætter forsorgshjemmet betaling for kost og vask. Betaling for kost og vask skal fastsættes således, at det er muligt at fravælge et eller flere måltider eller vask.
Betaling for kost og vask sker direkte til forsorgshjemmet.
Der skal ikke betales for ydelser, der er bevilget til dig som følge af en funktionsnedsættelse.

11. Klage over forsorgshjemmet/herberget

Klager over forsorgshjemmet/herberget (f.eks. personale, ind- og udskrivning, opkrævning for kost og vask mv.) rettes til lederen af forsorgshjemmet.

12. Orientering til Lejre Kommune om ind- og udskrivning

Så vidt muligt skal forsorgshjemmet senest tre hverdage efter afgørelse om optag af en borger orientere Lejre Kommune herom.
Forsorgshjemmet skal, så vidt muligt, inden udskrivning af en borger, og senest tre hverdage herefter orientere Lejre Kommune herom.
Orienteringerne skal som minimum indeholde dit navn og cpr.nr. samt dato og begrundelse for henholdsvis optagelse og udskrivning.

13. Krav til forsorgshjemmet/herberget

Forsorgshjemmet skal inden for de første tre dage efter, at du har taget ophold, kontakte Lejre Kommune.
Forsorgshjemmet skal planlægge opholdets længde og indhold i en opholdsplan, som skal koordineres med og indgå i Lejre Kommunes handleplan for dig.

Relevante links

Sagsbehandlingsfrister på det sociale område.

Hvis du vil klage / Lejre Kommune.

 

 

Vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 26. august 2024

(åben pdf til print) 

Kvalitetsstandard for Servicelovens § 109 (Kvindekrisecenter).

 

1.       Lovgrundlag

Et ophold på kvindekrisecenter tilbydes til personer og deres børn, hvis de har været udsat for vold i nære relationer. Opholdet har til formål at yde beskyttelse, støtte, omsorg og koordinerende rådgivning, som kan bidrage til, at personen og eventuelt ledsagende børn kan etablere en selvstændig tilværelse uden vold i egen bolig.

Den koordinerende rådgivning gives i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal understøtte de enkelte dele i kommunalbestyrelsens øvrige tilbud.

Under opholdet tilbydes også 10 timers psykologbehandling til de personer der tager ophold på krisecenteret. Der tilbydes også psykologbehandling til børn, som skal have et omfang på mindst 4 timer og op til 10 timer afhængigt af barnets behov.

Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed.

 

2.       Formål

Formålet er at give dig og dine børn tilbud om midlertidigt ophold på krisecenter, hvis du ikke kan opholde dig i dit eget hjem på grund af vold og trusler eller tilsvarende krise i relation til familie eller samlivsforhold.

Indsatsen sigter også mod at forbedre dine sociale og personlige kompetencer og udviklingsmuligheder.

Formålet med ophold på krisecenter er:

  • At der tilbydes den nødvendige og helhedsorienterede hjælp, støtte og rådgivning til at håndtere krisen.
  • At give midlertidigt ophold som bidrager til fysisk og psykisk tryghed.
  • At sikre krisehjælp, som bidrager til at du kan komme ud af din krisesituation og blive styrket i at træffe egne valg.
  • At sikre dig og dine børn mod yderligere overlast.
  • At støtte dig til selvhjælp med henblik på at skabe og fastholde et liv uden vold efter opholdet på krisecentret.

3.       Målgruppe

For at være i målgruppen for ophold på et kvindekrisecenter, skal du være:

  • Over 18 år med lovligt ophold i Danmark, og have været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
  • Barn under 18 år til en voldsramt.

 

Eksempler på vold kan være:

  • Fysisk vold
  • Psykisk vold
  • Seksuel vold
  • Stalking
  • Økonomisk vold
  • Materiel vold
  • Digital vold

(Kilde: Former for vold - LOKK)

 

Det er et krav, at du er selvhjulpen i forhold til at kunne klare indkøb, madlavning, tøjvask og børnepasning, hvis du tager ophold på et krisecenter.

 

4.       Indhold- hvad kan du få bevilget

Ophold på krisecenter

På krisecentrene tilbydes midlertidigt ophold, samt rådgivning og mulighed for fællesskab med andre i samme situation.

Behandlingstilbud er ikke en del af krisecentrene, men der er ansat personale, som du har mulighed for at tale med.

Støtte og vejledning

Lejre Kommune tilbyder indledende og koordinerende støtte og vejledning til dig, når du har et ophold på et krisecenter.

Lejre Kommune iværksætter den indledende rådgivning snarest muligt efter at kommunen er orienteret om, at du har taget ophold på et krisecenter. Dette er med henblik på at lægge en plan, så du hurtigst muligt kan komme tilbage i egen bolig samt skabe og fastholde et liv uden vold.

Den indledende rådgivning omfatter bl.a. introduktion til koordinerende rådgivning.

Koordinerende rådgivning

Der ydes koordinerende rådgivning i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen mv. og den skal understøtte kommunens øvrige tilbud.

Den koordinerende sagsbehandling og rådgivning opstartes når Lejre Kommune orienteres om opholdet. Rådgivningen gives, indtil du og dine børn (hvis du har børn) er etableret i egen bolig. Rådgivningen kan evt. fortsætte i op til seks måneder efter udflytningen fra krisecentret med henblik på at sikre og fastholde et liv uden vold.

Psykologbehandling

Kommunen tilbyder dig 10 timers psykologbehandling, hvis du har ophold på et krisecenter – uagtet opholdets varighed.

Psykologbehandlingen skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog.

Psykologbehandling til ledsagende børn

Jævnfør servicelovens § 109, stk. 9 tilbyder Lejre Kommune:

  • Psykologbehandling til dine børn, hvis de er med dig under dit ophold på krisecenter – uanset opholdets varighed.
  • Psykologbehandling iværksættes under dine børns ophold på krisecenter eller i umiddelbar forlængelse heraf. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog.
  • Psykologbehandlingen skal have et omfang på mindst fire timer og op til ti timer - afhængigt af dit barns behov. Efter fire timer psykologbehandling vurderer psykologen, om dit barn har behov for yderligere psykologbehandling. Psykologen orienterer krisecentret samt Lejre Kommune, inden der ydes flere timer.

 

Underretning

Hvis der er børn involveret, har krisecentret og Lejre kommune skærpet underretningspligt i henhold til Barnets Lov § 133, hvis:

  1. Et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte
  2. Et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte på grund af de vordende forældres forhold
  3. Et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten, eller
  4. Et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.

 

5.       Varighed

Ophold på et krisecenter er et midlertidigt døgntilbud til dig og dine børn, som forløber indtil formålet med opholdet, er indfriet.

 

6.       Opfølgning

Første møde efter at du har taget ophold på et krisecenter, planlægges, inden for de to første uger af dit ophold på krisecentret, hvis det er muligt. Derefter sker der løbende opfølgning efter behov, dog mindst hver 8. uge.

Der sker en tæt opfølgning med fokus på, at der arbejdes med formålene for at være på krisecenter. Herunder et særligt fokus på at indsatsen bidrager til at du, og dine børn, kan genetablere en tilværelse uden vold i egen bolig.

 

7.       Leverandør

Har du behov for at komme på et krisecenter, kan du henvende dig direkte til det krisecenter du ønsker at komme på.

En oversigt over krisecentre og rådgivningstilbud findes på:

Krisecentre og rådgivningstilbud

Det er også muligt at finde en oversigt over krisecentre på borger.dk:
borger.dk

 

8. Generel vejledning for personer der er udsat for eller vidne til vold i hjemmet

Har du brug for råd og vejledning eller en at snakke med, har du muligheden for at ringe anonymt til Lev Uden Vold’s nationale hotline på 1888 hele døgnet rundt alle årets dage.

 

9. Anonymitet

Henvender du dig direkte til et krisecenter, kan optagelsen ske anonymt. Krisecentret vil da udelade at oplyse navne og cpr. nummer til Lejre Kommune ved orienteringen om optagelse og udskrivning.

Hvis du er anonym, har kommunen dog begrænset mulighed for at tilbyde støtte og vejledning. Det forudsætter, at du eller krisecentret på vegne af dig henvender sig til kommunen (Unge og Voksne med Særlige Behov).

 

10. Egenbetaling

Ved ophold på krisecenter er der en egenbetaling, denne omfatter betaling for el og varme samt betaling for eventuelt medfølgende børn.

Satsen for egenbetaling udgør 97,30 kr./døgn. (2024-sats - reguleres en gang om året pr. 1. januar med pris- og lønudviklingen).

Du betaler udgiften af din arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt. Det er Lejre Kommune der opkræver egenbetalingen.

Betalingen sker fra opholdets begyndelse og kan efter gensidig aftale ske forud for op til 31 dages ophold. Hvis du ikke opholder dig på krisecentret i hele den periode der er opkrævet for, vil egenbetalingen blive efterreguleret.

 

 Bortfald eller nedsættelse af egenbetaling

Du kan ansøge Lejre Kommune om bortfald eller nedsættelse af egenbetaling.

Hvis du søger om bortfald eller nedsættelse af egenbetaling, vil kommunen lave en konkret og individuel vurdering af ansøgningen, herunder vurdere:

  1. Om du har udgifter til egen bolig samtidig med, at du tager ophold på et krisecenter
  2. Dit økonomiske råderum i øvrigt (bortfald eller nedsættelse af egenbetalingen kan, som udgangspunkt ikke ske på grund af afbetaling på gæld, men vil bero på en individuel vurdering).

Lejre Kommune vil da træffe afgørelse om der kan ske bortfald eller nedsættelse af egenbetalingen. Denne kan påklages jf. klagevejledning.

 Borgere uden indtægt

Har du ikke nogen indtægt, skal du ikke betale egenbetaling for ophold på krisecenter.

Hvis du er på krisecenter, og ikke har nogen indtægt, fastsætter og udbetaler kommunalbestyrelsen et beløb til personlige fornødenheder, indtil der foreligger et indtægtsgrundlag i form af arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt.

Betaling for kost og vask

Foruden den egenbetaling der opkræves af kommunen, fastsætter krisecentret betaling for kost og vask. Betaling for kost og vask skal fastsættes således, at det er muligt at fravælge et eller flere måltider eller vask.

Betaling for kost og vask sker direkte til krisecentret.

Der skal ikke betales for:

Ydelser, der er bevilget til dig som følge af en funktionsnedsættelse.

 

11. Klager over krisecentret

Klager over krisecenteret (fx personale, ind- og udskrivning, opkrævning for kost og vask mv.) rettes til lederen af krisecentret.

 

12. Orientering til Lejre Kommune om ind- og udskrivning

Så vidt muligt skal krisecentret senest tre hverdage efter afgørelse om optagelse af en borger, orientere bopælskommunen herom.

Krisecentret skal så vidt muligt inden udskrivning af en borger, og senest tre hverdage herefter, orientere Lejre Kommune herom.

Orienteringerne skal som minimum indeholde borgerens og eventuelle børns navne og cpr-numre, samt dato og begrundelse for henholdsvis optagelse og udskrivning.

For borgere, der optages i boformen anonymt, udelades borgerens og eventuelle børns navne og cpr-numre, og det skal i øvrigt sikres, at kvindens anonymitet opretholdes.

 

Dialog mod Vold

Dialog mod Vold tilbyder behandling til både udøvere og udsatte. Forudsætningen for, at en familie kan komme i behandling, er at den, der udøver volden, ønsker at tage ansvar.
Kontakt: 35 30 17 17
Hjemmeside: Dialogmodvold

 

Relevante links:

Hvis du vil klage

 

Kvalitetsstandarden er på vej.

Kvalitetsstandard for Servicelovens § 101 og § 101a (Stofbehandling)

Vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 25.11.2024

 (åben pdf for print)

 

1.     Lovgrundlag

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde social behandling til borgere med stofmisbrug efter serviceloven § 101. Eller tilbyde anonym ambulant behandling af stofmisbrug, efter serviceloven § 101a, til personer, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke har andre sociale problemer.

 

2.     Formål

Formålet med stofbehandlingen er, at du enten bliver stabiliseret, får reduceret dit stofindtag, eller bliver helt stof fri, og derved opnår en bedre livskvalitet. Stofbehandlingen kan også være for at forebygge, at du får tilbagefald.

Det er stofbehandlingens mål at:

  • Forbedre dine sociale og personlige funktioner og udviklingsmuligheder.
  • Forbedre dine muligheder for livsudfoldelse gennem behandling, rådgivning og vejledning.
  • Forebygge negative følgevirkninger af fysisk, psykisk og social karakter, som følge af dit misbrug
  • Inddrage din familie og nære relationer i den sociale behandling i det omfang det er nødvendigt, muligt og relevant.
  • Tilbyde dig behandling på det mindst indgribende niveau og der tilstræbes behandling ud fra nærhedsprincippet, hvilket vil sige, at det foregår i eller tæt på vante rammer, med henblik på at opretholde en så normal hverdag som mulig.

 

Stoffer kan f.eks. omfatte (men ikke afgrænset til):

  • Centralstimulantia (amfetamin/speed, kokain, ecstasy, crack, metamfetamin)
  • Opioider (heroin, morfin, smertestillende medicin)
  • Hallucinogener (LSD, svampe) cannabis (hash, pot skunk)
  • Benzodiazepiner (beroligende, angstdæmpende medicin, sovemedicin)

Benævnes herefter samlet under betegnelsen ”stoffer”

3.     Målgruppe

Stofbehandling er for dig, som har et forbrug af stoffer, der har en skadelig effekt på dig selv, dit daglige liv og din omgangskreds. Det kan være, hvis dit forbrug har en negativ effekt på f.eks. dit sociale liv, dit arbejde eller din uddannelse, samt dit fysiske og psykiske helbred. Du er også i målgruppen, hvis du er gravid eller har en dobbeltdiagnose.

Hvis du er over 18 år med et forbrug af stoffer, uanset forbrugets varighed, omfang eller karakter, er du i målgruppen for behandling. Hvis du ikke har andre sociale problemer end forbrug af stoffer, kan du vælge anonym stofbehandling.

Hvis du både har en psykiatrisk lidelse (som du er i forløb i psykiatrien med) og samtidigt et skadeligt forbrug af stoffer, kan du få tilbudt en koordinerende indsatsplan med Lejre Kommune og Behandlingspsykiatrien i Region Sjælland.

Hvis du er gravid og anvender stoffer under graviditeten eller op til, opfordres og støttes du til at kontakte egen læge med henblik på at blive henvist til Familieambulatoriet i Næstved. Dette gælder også hvis du er partner til en person med et forbrug af stoffer. Hvis du er gravid og modtager døgnbehandling for dit stofindtag, skal kommunen tilbyde dig at indgå en kontrakt om behandling med mulighed for tilbageholdelse. Tilbageholdelse kan ske, hvis

  • Der er en risiko for, at dine chancer for at stoppe misbruget og få en betydelig bedring som gravid forringes væsentligt
  • Du som gravid udgør en nærliggende og væsentlig fare for dig selv eller andre
  • Du som gravid udgør en nærliggende fare for at skade fosteret

 

Kontrakten er gældende frem til barnet er født.

Hvis du er under 18 år med et forbrug af stoffer, skal du kontakte Børn- og Ungerådgivningen i Lejre Kommune på telefon 4646 4646 eller en SSP-medarbejder (se kontaktinfo her).

I så fald tilbydes du som udgangspunkt 1-2 rådgivende samtaler ved SSP-medarbejder. Rådgivningen kan fungere som nænsom brobygning til eventuel videre behandling. Hvis der er brug for yderligere samtaler eller et behandlingsforløb, skal dine forældre give samtykke til det.

 

4.     Indhold - hvad kan du få bevilget

Alt efter hvordan din situation er og omfanget af dit behandlingsbehov, er der forskellige muligheder for behandling. Behandlingen kan for nogen være anonym, mens andre har brug for enten ambulant-, dag- eller døgnbehandling.

Anonym stofbehandling

Hvis du ikke har andre sociale udfordringer, kan du tilbydes anonym behandling for dit forbrug af rusmidler. Du kan henvende dig anonymt til Center for Alkohol og Stofbehandling (CAS) i Roskilde telefonisk, og de vurderer så, om du er i målgruppen for anonym stofbehandling.

Henvendelsen skal ske telefonisk, og der aftales forløbet med henblik på at afdække dit behandlingsbehov.

Henvendelse til CAS på telefon: 4631 7141

 

Ambulant-, dag eller døgnbehandling

Hvis du har behov for ambulant-, dag eller døgnbehandling skal du sammen med en medarbejder fra Rådgivningshuset Fokus udfylde et udredningsskema, og vi vil herefter foretage en faglig vurdering af dit behandlingsbehov og din situation.

Når dit behandlingsbehov er klarlagt, koordinerer vi indsatsen sammen med det mest relevante behandlingstilbud.

Din behandling tilrettelægges på baggrund af en helhedsorienteret og individuel vurdering af dine ressourcer, behov og ønsker ud fra et princip om altid at tilbyde den mindst indgribende indsats. Det betyder, at behandlingen i de fleste tilfælde vil være ambulant- eller dagbehandling, og døgnbehandling vil kun i meget få tilfælde være det første tilbud til dig, der anmoder om stofbehandling.

Ved ambulant behandling tilbydes du ambulant rådgivning og behandling. Behandlingen kan omfatte information, støtte og rådgivningsforløb og strukturerede samtalebaseret behandling.

Ambulant behandling tilbydes med en intensitet på to til otte samtaler pr. måned til voksne over 18 år.

Behandlingsmetoder kan f.eks. omfatte:

Individuelle eller gruppebaserede samtaler

Motiverende samtale

Kognitive behandlingsformer

Psykoedukation

Tilbagefaldsforebyggelse

Sundhedsfaglig forebyggelse og behandling

Substitutionsbehandling

Metoder i behandlingen kan dog variere på behandlingsstederne.

Du kan henvende dig både mundtligt, telefonisk eller skriftligt, når du ønsker stofbehandling.

Rådgivningshuset Fokus

Horseager 15A

4330 Hvalsø

Tlf. 4646 4646

Center e-mail: sikkerjobcenter@lejre.dk

I særlige tilfælde kan du tilbydes døgnbehandling.

Kriterierne for visitation til døgnbehandling er:

  • At du grundet dit forbrug er i en livs- eller helbredstruende situation.
  • At du uden resultat har forsøgt behandling i ambulant regi.
  • At du ikke kan anvende ambulant behandling
  • At dine belastninger og tyngden af dit forbrug taler for døgnbehandling

 

På baggrund af en systematisk og grundig udredning af dine ressourcer og udfordringer, foretages i din ansøgning en vurdering af om det enkelte døgnbehandlingstilbud kvalificeret vil kunne varetage behandlingen.

Egenbetaling

Stofbehandling er gratis, men du kan komme til at skulle afholde udgiften til transport til og fra behandling samt udgifter til specielle aktiviteter i behandlingsforløbet, f.eks. sportstøj.

Ved døgnbehandling kan der være egenbetaling for kost og eventuelt logi. Egenbetaling for kost afregner du direkte med behandlingsstedet. Hvor meget din egenbetaling for logi bliver, kommer an på dine indtægter og udgifter, herunder om du fortsat har udgifter til egen bolig.

Bevilges du et døgnophold vil du blive bedt om at udfylde et skema med dine indtægter og udgifter, med henblik på at vi skal beregne beløbet på din egenbetaling for logi. Beregning af egenbetaling i døgnbehandling følger reglerne om egenbetaling på midlertidige botilbud (SEL § 107)

Er du under 25 år?

Hvis du er under 25 år, tilbydes du deltagelse i behandlingsforløbet MOVE.

MOVE er en metode til unge mellem 15 og 25 år i ambulant individuel rusmiddelbehandling. MOVE er et struktureret ambulant samtaleforløb, der efter en udredningssamtale indeholder primærbehandling bestående af 12 personlige samtaler, efterfulgt af et opfølgningsforløb på seks måneder. Samtaleteknisk består metoden af kognitiv adfærdsterapi og den motiverende samtale, som kombineres med udredning med UngMap, trivsels- og effektmonitorering, gavekort for fremmøde, kontrakt, statusbreve og SMS-påmindelser.

 

Har du et stofmisbrug og samtidigt alkoholmisbrug?

Hvis du har et stofmisbrug og samtidigt et alkoholmisbrug, vil indsatsen blive koordineret og foregå samtidig.

Er du pårørende?

Så kan du tilbydes råd og vejledning i forhold til at støtte den misbrugende bedst muligt i det igangværende behandlingsforløb og samtidig sikre din egen trivsel.

Behandlingsgaranti

Når du har et behov for stofbehandling, har du et retskrav på at få iværksat tilbud om social stofbehandling senest 14 dage efter, de har anmodet om behandling.

Ønsker du at gøre brug af frit valg, har du ikke krav på, at behandlingen iværksættes indenfor 14 dage.

Ret til lægesamtale

Når du henvender dig for at søge behandling, skal du oplyses om din ret til at få en vederlagsfri lægesamtale, som skal finde sted inden for behandlingsgarantiens 14 dage, hvis du ønsker det.

Skærpet opmærksomhed på børn i familier med rusmidler

Kommunalt ansatte er omfattet af reglerne i Barnets Lov om underretningspligt om børn. Konkret betyder dette, at ansatte har pligt til at underrette Børn- og Ungerådgivningen, hvis du har et forbrug af stoffer og er vordende forælder eller har børn under 18 år. Dette sker for at sikre, at barnet får hjælp, hvis der er behov for dette.

Behandlingsplan

Ved den sociale behandlings start er det lovbestemt (Serviceloven § 101 stk. 8), at der udarbejdes en behandlingsplan. Behandlingsplanen er et aktivt og dynamisk redskab mellem dig og behandler og anvendes til planlægning, styring og justering samt systematisk opfølgning på mål og indsatser i behandlingsforløbet. Det er dig og behandleren, der i samarbejde opstiller mål for behandlingsforløbet.

Behandlingsplanen indeholder blandt andet beskrivelse af behandlingsbehov, mål og metoder og forventet varighed af behandlingen. Behandlingsplanen udarbejdes på behandlingsstedet, ligesom der følges op på den der.

Koordinering af kommunal handleplan og behandlingsplan

Er du over 18 år og i stofbehandling er det lovpligtigt, at vi skal tilbyde dig en kommunal handleplan efter Serviceloven § 141, der skal sikre en sammenhængende og helhedsorienteret indsats på tværs af alle tilbud og ydelser.

Du har ret til at sige nej til tilbuddet om en kommunal handleplan.

Mindsteindgrebsprincippet

Stofbehandling tager udgangspunkt i ”mindsteindgrebsprincippet” og recovery-tanken.

Mindsteindgrebsprincippet betyder, at den mindst indgribende løsning altid skal have første prioritet.

Recovery skal forstås som en proces frem mod dét den enkelte definerer som et godt liv. Det handler om at understøtte, at du kan skabe dig et meningsfuldt og tilfredsstillende liv ud fra, hvad du selv definerer som et godt liv.

Det vil derfor også som udgangspunkt være ambulant behandling, du vil blive tilbudt, så du stadig har mulighed for at opretholde den daglige kontakt med din familie og dit øvrige netværk og mulighed for at passe et arbejde. Det vil dog altid være en konkret og individuel vurdering.

 

5.     Hvad kan du ikke få

Du kan ikke blive psykiatrisk udredt eller modtage psykiatrisk behandling i stofbehandlingen.

Det påhviler Region Sjælland at sikre relevant psykiatrisk udredning og behandling, hvis de vurderer, at der er behov.

 

6.     Varighed

Indsatsens varighed fastsættes individuelt.

Som udgangspunkt varer socialfaglig behandling 6 måneder, men med mulighed for forlængelse.

 

7.     Opfølgning

Vi modtager en skriftlig status på din behandling, hver 3. mdr. undervejs i bevillingsperioden, samt 14 dage inden bevillingen er ved at ophøre.

 

Opfølgning efter afsluttet behandling

Når du har afslutter et behandlingsforløb med status som færdigbehandlet, udskrevet til andet tilbud, udskrevet til hospital eller udskrevet med anden årsag, skal der følges op på din behandlingsplan senest en måned efter afsluttet behandling og igen seks måneder efter afsluttet behandling. Dette for at tilbyde dig hjælp tidligt i forløbet, hvis der er tilbagefald efter udskrivningen. Det aftales med dig, hvordan opfølgningen efter afsluttet behandlingsforløb, skal gennemføres, og denne aftale indskrives i din sag. Du vejledes også om at du har mulighed for at frabede dig denne opfølgning.

 

8.     Leverandør

Lejre Kommune har ikke egne leverandører til stofbehandling. Du vil derfor altid blive visiteret til en ekstern leverandør. Ved ambulant behandling vil du som udgangspunkt blive visiteret til Center for Alkohol- og Stofbehandling, da vi har en samarbejdsaftale med dem. Der vil også være mulighed for at blive behandlet andet steds, hvis du har et særligt ønske herom

Stofbehandlingsstederne vi samarbejder med, skal være godkendt af socialtilsynet og stå opført på tilbudsportalen. Tilbudsportalen er en database over alle sociale tilbud, og det er lovpligtigt for sociale tilbud at registrere sig på portalen:

https://tilbudsportalen.dk/tilbudssoegning/landing/index

 

Anonym behandling

Lejre Kommune har en samarbejdsaftale med CAS i Roskilde, hvor du kan henvende dig for anonym behandling.

Anonym behandling er et tidsafgrænset behandlingsforløb, af kortere varighed. Anonym behandling omfatter ikke medicinsk behandling

Ambulant-, dag- eller døgnbehandling

Hvis du er blevet visiteret til enten ambulant behandling, dagbehandling eller døgnbehandling, kan du vælge at blive behandlet på et andet offentligt, eller godkendt privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter end det som kommunen har anvist.

Det betyder, at hvis du for eksempel er blevet tilbudt dagbehandling på et behandlingssted, så kan du vælge et andet dagbehandlingssted, hvis stedet betragtes som relevant for dit behandlingsforløb.

Retten til at vælge et andet behandlingstilbud kan dog begrænses af hensyn til dig, hvis det vurderes at behandlingsstedet ikke kan levere den mest relevante behandling for dig (Serviceloven § 101 stk. 3).

Kvalitetskrav til døgnbehandlingstilbud

Lejre Kommune lægger vægt på følgende kvalitetskrav til døgnbehandlingstilbud:

  • Tilsynsrapporten fra Socialtilsynet er uden betydende bemærkninger.
  • Målgruppen er afgrænset og tydelig.
  • Der anvendes evidensbaserede metoder i behandlingen.
  • At personalet har tilstrækkelige kompetencer og erfaring i forhold til målgruppen.
  • At tilbuddet samarbejder med dig og Lejre Kommune.

 

  1. Overvågning af indsatsen

Lejre Kommune skal indberette dine data til et centralt register.

Dataindsamlingen sker gennem Stofmisbrugsdatabasen (SMDB), som fungerer som en fælles indberetningsplatform for to registre på stofmisbrugsområdet. Disse registre er:

  1. VBGS-databasen: Registrerer ventetider på social stofmisbrugsbehandling siden 2007.
  2. DanRIS-ambulant: Dansk Registrerings- og Informationssystem for ambulante stofmisbrugsbehandlingssteder, som har eksisteret siden 2008.

 

Begge registre bruger CPR-numre til at identificere personer.

Indberetning til disse registre er lovpligtig i henhold til Retssikkerhedsloven § 82 og Bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område § 59.

 

Relevante links:

Hvis du vil klage

 

 

 

 

Giv feedback