Om Børnehuset Den Grønne Kile

Børn lærer af sig selv... men ikke kun af sig selv! Legen er et unikt læringsmiljø for barnet. Her lærer barnet bl.a. at fungere socialt i større og mindre grupper, at indgå i forskellige roller og spilleregler samt at udvikle fantasien sammen med andre.

Den Grønne Kile er for de 0-6 årige i Hvalsø og kan rumme 75 børnehavebørn, 24 vuggestuebørn og 25 dagplejebørn.

I vores Børnehus vil vi blandt andet gerne have fokus på børnenes bevægelse og selvhjulpenhed. Forskning i børns læring og deres parathed til at modtage læring når de kommer i skole fortæller, at det er vigtigt, at børnene er motorisk velstimulerede.

Vi inspirerer til at gøre børnene mere selvhjulpne. Husk børn må gerne bøvle med tingene, det bliver de kun meget mere motorisk dygtige af.

Fokus på de fire årstider, økologi og kunst

En grøn slange bugter sig gennem det store, lyse fællesrum, mens børn kravler henover den. Slangen er lavet af stof og sat sammen af flere elementer, som kan flyttes andre steder hen.

Ved et bord sidder en gruppe børn og spiser. I midten af bordet er monteret et hvidmalet metalrør med huller i siderne, hvori man kan sætte grene. I dag har pædagogerne sat trollegrene i hullerne, som er pyntet med flagguirlander. Der fejres fødselsdag.

Sonja Dreesen er områdeleder i Hvalsøs fem børneinstitutioner.

"Vi har stor fokus på økologi, og så arbejder vi med de fire årstider, blandt andet ved at trække naturen ind i huset og sammen med børnene skifte grenene ud på stammerne, så vi har nyudsprungne grene om foråret, nøgne grene om vinteren, grønne blade om sommeren og grene med blade i løvfaldsfarver om efteråret," siger Sonja Dreesen. 

Læremestre skal inspirere børn

Selvom fællesrummet i Den Grønne Kile er stort, er her også tænkt på hygge og intimitet.

"Det skal være sådan, at børnene kan gemme sig, så de ikke føler, at de hele tiden bliver overvåget af de voksne. Derfor har vi indrettet rummet med kasser og puder, som børnene selv kan flytte rundt på og lege i," siger Sonja Dreesen.

På væggene i institutionen hænger rammer med børnenes egne malerier.

"Det har en kæmpe betydning for børn, at de kan se, at det de laver bliver flot rammet ind og hængt op. Det motiverer dem til mere. Derfor har jeg også en plan om at bringe en 1. hånds læremestre ind i institutionen. For eksempel har vi haft besøg af en billedkunster, der malede med børnene. På same måde glæder jeg mig til at lave forløb med blandt andet en keramiker," siger Sonja Dreesen.

Links til undersider