Indledning
I Lejre Kommune skal alle børn trives, lære og udvikle sig, og vi tror på, at vi i Lejre Kommune skaber det gode børne- og ungeliv sammen. Vi er et fællesskab mellem forældre, kommune og civilsamfund, der har forskellige roller, men er sammen om et forpligtende ansvar for alle vores børn og unges udvikling og trivsel.
Vores børne- og ungepolitik dækker de kommunale indsatser for børn og unge mellem 0 og 18 år. Politikken beskriver Lejre Kommunes fælles børne- og ungesyn og værdier, som skaber vigtig sammenhæng på tværs af kommunen for alle vores børn, unge og deres forældre. Politikken følger internationale konventioner og gældende national lovgivning og sætter fælles retning for, hvordan vi arbejder med de kommunale rammer på børne- og ungeområdet.
• For børn, unge og deres forældre beskriver politikken de værdier og det syn på børn og unge, de møder hos kommunen.
• For kommunens medarbejdere er politikken retningsgivende og forpligtigende.
• For kommunens politiske og administrative ledelse sætter politikken retning for prioriteringer og samarbejde om opgaver og indsatser.
• For civilsamfund, erhvervsliv og kultur- og idrætsorganisationer er politikken en invitation og opfordring til at styrke samarbejdet omkring det gode liv for børn og unge i Lejre Kommune
Vores børne- og ungepolitik
Vores børn og unge er hele mennesker med værdi og ressourcer
Børn og unge er selvstændige individer med værdi i sig selv. Derfor skal fagprofessionelle og andre voksne altid møde børn og unges perspektiver, meninger og handlinger med respekt og nysgerrighed.
Børn og unge er hele mennesker med mangfoldige ressourcer. De skal kunne være sig selv med plads og støtte til at lege, lære og udfolde sig på mange måder. Børn og unge er forskellige – både i forhold til, hvordan de udvikler sig og lærer og i forhold til deres ressourcer og behov. Derfor skal alle børn og unge mødes af voksne, der ser deres individuelle ressourcer og forskelligheder og sætter dem positivt i spil.
Vores børn og unge bliver set, hørt og inddraget
Børn og unge har ret til at blive lyttet til og inddraget aktivt, når det handler om noget, der er vigtigt for deres liv. Det gælder både i forhold til deres helt almindelige hverdag og når der opstår udfordringer i forhold til deres trivsel, læring eller udvikling. Derfor er fagprofessionelle og andre voksne forpligtigede til at inddrage børn og unges perspektiver, så udfordringer kan løses hurtigt, tæt på og i samarbejde med børnene og de unge.
Børne- og ungedemokrati er vigtigt i vores kommune. Derfor skal voksne sørge for at skabe gode rammer for, at børn og unges stemmer både høres og inddrages i vores forskellige kommunale fællesskaber
Vores børn og unge trives, lærer og udvikler sig
Børn og unge trives, lærer og udvikler sig bedst, når de er i trygge, motiverende og sunde rammer, hvor de inspireres til nysgerrighed, kreativitet og fællesskab med andre.
Fagprofessionelle og andre voksne skal møde alle børn og unge med høje ambitioner, realistiske forventninger og med passende udfordringer og støtte. Det er vigtigt, at de voksne samarbejder på tværs om forebyggelse og tidlige indsatser, så alle børn og unge har mulighed for at trives, udvikle sig og mestre eget liv.
Børn og unge skal vokse op med kontakt til og glæde ved vores kommunes unikke natur, kultur og historie, så de får et udsyn, der rækker ud i verden med en forståelse for klima, bæredygtighed og demokrati
Vores børn og unge deltager i positive og stærke fællesskaber
Børn og unge udvikler sig i samspil med børn, unge, fagprofessionelle og andre voksne.
Derfor skal alle børn og unge være en del af og bidrage til positive, udviklende og stærke fællesskaber med plads til forskelligheder og til at kunne være sig selv.
De voksne skal støtte børn og unge i at kunne deltage og navigere i mangfoldige fællesskaber, både fysiske og digitale. De voksne har et ansvar for at bidrage til at brede fællesskaberne ud, så alle børn og unge oplever at høre til og have værdi for andre.
Vores børn og unge har et aktivt og sundt liv
Børn og unge trives og udvikler sig, når de indgår i forpligtigende fællesskaber omkring måltider, bevægelse, leg og motion. Alle børn og unge skal have mulighed for et aktivt og sundt liv, der fremmer deres fysiske og mentale sundhed.
Fagprofessionelle og andre voksne skal tilbyde sundhedsfremmende rammer til alle børn og unge, så de kan udfolde sig fysisk og socialt, udvikle deres motoriske evner, udfordre sig selv og spejle sig i andre børn, unge og voksne
Vores børn og unge mødes af engagerede og kompetente voksne
Børn og unge skal være omgivet af engagerede og nærværende fagprofessionelle og andre voksne, som de kan have tillid til og føler sig anerkendt af. Børn og unge skal mødes af voksne, der både kan have fokus på det enkelte barn og unges ressourcer og på fællesskaberne omkring dem.
I hverdagen skal børn og unge mødes af kompetente voksne, der kan skabe de bedste forudsætninger for alle børn og unges trivsel, læring og udvikling. Voksne har et ansvar for at børn og unge ved, hvor de kan opsøge støtte og hjælp.
Vores børn og unges vigtigste fundament er deres forældre og familie
Forældre og familie er barnets og den unges allernærmeste fællesskab. Børn og unges grundlæggende trivsel, opdragelse og udvikling er forældrenes ansvar.
Det er i det forpligtende samarbejde mellem forældre, kommune og civilsamfund, at vi bedst sikrer, at det enkelte barn og den unge udvikler sig, trives og lærer. Forældre og familier skal med deres viden, ideer og ressourcer lyttes til og inddrages i hverdagen, særligt når børn og unge har brug for ekstra hjælp og støtte.
Vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 26. august 2024 med virkning fra den 1. september 2024.