Svarfrister

I Lejre Kommune har vi fokus på at behandle dine henvendelser så hurtigt som muligt. Vi har derfor fastsat nogle svarfrister, så du ved, hvornår du kan forvente et svar, når du henvender dig til os.

Luk alle
Åben alle

Svarfrist ved skriftlig henvendelse

Vi besvarer breve, digital post og e-mails så hurtigt som muligt og senest indenfor 10 arbejdsdage.

Når du sender din henvendelse elektronisk til post@lejre.dk, vil du modtage en kvittering for, at vi har modtaget din henvendelse.

Hvornår er dit fysiske brev modtaget?

Svarfristen på de 10 dage gælder først fra den dag, hvor vi modtager dit brev. Når du sender din henvendelse pr. post, skal du derfor være opmærksom på, at der kan gå lidt tid, før vi modtager din henvendelse.

Når vi har modtaget din henvendelse, behandler vi den inden for ti dage og sender dig derefter et svar. Her skal du også være opmærksom på, at svaret fra os kan være nogle dage undervejs med posten.

Nedenfor kan du se, hvor længe et brev er undervejs. I Lejre Kommune sender vi som oftest vores svar med almindelig post:

Hvis henvendelsen er sendt med almindelig post (det kalder Post Nord ”Brevet”), går Lejre Kommune ud fra disse hovedregler:

  • Post sendt mandage, tirsdage eller fredage er fremme 5 dage senere.
    • Post sendt om onsdagen er fremme 7 dage senere.
    • Post sendt om torsdagen er fremme 6 dage senere.

Hvis henvendelsen bliver sendt med Quickbrev, er brevet 2 dage om at nå frem.

Hvornår er din Digital Post modtaget?

Svarfristen på de 10 dage gælder først fra den dag, hvor vi modtager din henvendelse. For Digital Post vil det være samme dag det er sendt.

Når vi har modtaget din henvendelse, behandler vi den inden for ti dage og sender dig derefter et svar. Vi forudsætter at vores besvarelse er fremme hos dig samme dag, som den er sendt via Digital Post.

Svarfrist ved telefonisk henvendelse

Vi besvarer telefoniske henvendelser til vores hovednummer med det samme i hele åbningstiden. Hvis vi ikke kan besvare forespørgslen med det samme, tager vi imod besked, og du vil få svar så hurtigt som muligt og senest indenfor 2 arbejdsdage.

Svarfrist ved personlig henvendelse

Vi bestræber os på at svare på personlige henvendelser med det samme. Hvis det ikke er muligt at give et svar med det samme, vil du blive orienteret om, hvornår du kan forvente et svar.

Hvis svarfristen ikke kan overholdes

Hvis det ikke er muligt, at give et endeligt svar inden for svarfristen, vil du blive orienteret om, hvornår du kan forvente et svar.

Hvad er en arbejdsdag?

En arbejdsdag skal forstås som en normal hverdag, hvor kommunen holder åbent. Helligdage og lukkedage, som falder på en hverdag, tæller derfor ikke med som en arbejdsdag.