Ny hjemmeside samler Fjordlandets mange tilbud

En helt ny og overskuelig hjemmeside giver et indtryk af alt det, Fjordlandet kan byde på: Fra cykelruter til fiskepladser. Fra spisesteder til vikingeeventyr og museer. Alt sammen præsenteret med masser af film og billeder, som skal gøre oplevelsen både nærværende og indbydende.

Skrevet den. 7. marts 2019

VisitFjordlandet er et samarbejde mellem fire kommuner: Frederikssund, Roskilde, Lejre og Holbæk. Sammen arbejder de for, at flere turister skal besøge naturen, museerne, restauranterne og alt det andet, som kendetegner området omkring fjordene. Den nye hjemmeside på visitfjordlandet.dk spiller en vigtig rolle i det fælles fremstød.

”Vi har lagt vægt på, at siden skal være overskuelig. Det skal være let at finde frem til præcis det, man gerne vil opleve i Fjordlandet. For mange begynder oplevelsen på hjemmesiden, og derfor har vi fra starten haft fokus på at invitere brugeren indenfor i et visuelt lækkert univers. Siden skal inspirere og vække appetit, uden man farer vild i alt for meget tekst”, siger Thomas Kær Mahler, som er projektleder i Fjordlandet.

Han tilføjer, at visitfjordlandet.dk både skal tjene som inspiration og være praktisk anvendelig. Et af de nye tilbud er et kort med nogle af Fjordlandets bedste cykelruter. Det er for eksempel den romantiske rute i Roskilde og Boserup Skov, den litterære Pontoppidan-rute i Hornsherred og Frederikssund eller den næsten 50 km lange fjordsti fra Roskilde via Lejre til Holbæk. Cykelruterne kan downloades til mobiltelefonen med app’en Naviki, som guider turisten fra punkt til punkt.

Både til turister og borgere i Fjordlandet

Et andet praktisk redskab er en kalender med begivenheder – fra køernes forårsfest, Roskilde Festival og høstmarkeder til de traditionsrige julearrangementer.

”VisitFjordlandet retter sig først og fremmest mod turister udefra, også internationale. Derfor lancerer vi senere på året både en engelsk og en tysk version. Men jeg tror og håber, at mange borgere i Fjordlandets egne kommuner også kan hente inspiration på hjemmesiden. For uanset hvor længe man har boet her, er der sikkert masser af spændende steder, man ikke har fået besøgt endnu. Forhåbentlig kan vores film, billeder og fortællinger få endnu flere til at udforske deres egen egn”, siger Thomas Kær Mahler.

Hjemmesiden er blevet til i samarbejde med det digitale bureau KathArt.dk, og det har været et mål, at siden skulle skille sig ud.

”Vi har lagt vægt på at skabe en unik fortælling og folde den ud i et stærkt og genkendeligt visuelt univers. Målet er, at Fjordlandet får sin helt egen identitet og bliver et sted i folks bevidsthed – og altså ikke blot et katalog med forskellige tilbud”, tilføjer Thomas Kær Mahler.
Som en del af lanceringen er der lige nu en konkurrence på visitfjordlandet.dk. Her kan alle teste deres viden om Fjordlandet og dyste om et sommerhusophold med tilhørende oplevelser.