En del borgere i Lejre Kommune er vant til lyden af hjemmehjælpen eller hjemmesygeplejersken, der banker på døren. Fremover kan det være en ringetone fra en skærm, der fortæller, at det er tid til besøg.
For hen over efteråret vil Lejre Kommune teste såkaldte “skærmbesøg” i hjemmeplejen og sygeplejen. I første omgang vil fem borgere i Lejre By og omegn få mulighed for at deltage i et mini-pilotprojekt. Og på baggrund af de første erfaringer vil testen blive udvidet til omkring 15 borgere i området.
Skærmbesøg er allerede testet i en stor del af landets kommuner med succes, fortæller Birgitte Schytte, der er formand for Udvalget for Social, Sundhed og Ældre i Lejre Kommune.
“Det bliver spændende også at afprøve metoden her i Lejre Kommune. Skærmen er nemmere at forklare sig ved end telefonen. Personalet kan huske borgeren på praktiske ting som at tage medicin, spise mad eller huske at drikke. Samtidig kan borgeren fortælle, hvad der driller og er brug for. Det er vigtigt at kunne se det menneske man taler med - det er mere trygt. Derudover er det selvfølgelig også en fordel, at skærmbesøg sparer transporttid og gavner klimaet”, siger Birgitte Schytte.
“Planlagte skærmsamtaler kan desuden give mere tryghed igennem dagen, fordi videosamtalen gør det muligt at være i kontakt oftere, og fordi man typisk vil være i kontakt med den samme medarbejder i hjemme- eller sygeplejen. Men det vil selvfølgelig aldrig kunne erstatte alle fysiske besøg. Det vigtigste er, at borgerne er trygge i eget hjem og kan få hurtigere adgang til den rigtige hjælp. Med skærmbesøg kan flere få hjælp, og de borgere, der har brug for mere fysisk hjælp, kan få mere tid”, tilføjer udvalgsformanden.
Lejre Kommune har været i dialog med blandt andre Hillerød og Holbæk Kommuner om deres erfaringer. De fortæller at nogle borgere i begyndelsen var lidt skeptiske. Men efter at metoden er indført, er borgerne overordnet tilfredse og giver blandt andet udtryk for, at de oplever både nærhed og tryghed ved skærmbesøgene.
Fremtidens velfærdsteknologi
Afprøvningen af skærmbesøg er et resultat af, at Lejre Kommune deltager i KL’s teknologipartnerskab. Her afprøver kommunerne en række velfærdsteknologiske løsninger.
“Alle kommuner vil i de kommende år skulle tage sig af flere ældre, som har brug for hjælp og pleje. Ny teknologi kan være med til at sikre, at vi kan løfte opgaverne. Løsningerne kan frigive hænder, som vi kan bruge dér, hvor behovet er størst, samtidig med at borgerne naturligvis stadig skal mærke, at kvaliteten er i orden, og at vi er der for dem”, siger Birgitte Schytte.
Skærmbesøget i praksis
Kontakten sker via en mindre skærm - en tablet -, som Lejre Kommune stiller til rådighed og giver oplæring i at bruge. Borgeren vil blive kaldt op på et aftalt tidspunkt, og i den anden ende vil der være en medarbejder fra hjemme- eller sygeplejen. Medarbejderen kan for eksempel guide borgeren til at måle blodsukker eller tage medicin. Med pilotprojektet vil hjemme- og sygeplejen få et indtryk af, hvordan det bedst giver mening at anvende skærmbesøg i Lejre Kommune.
Mette Molin er centerchef for Center for Velfærd & Omsorg, og hun understreger, at det er frivilligt for borgerne, om de vil deltage i afprøvningen:
“Tryghed, tillid og nærhed er helt afgørende i vores hjemme- og sygepleje. Det bliver spændende at se, hvilken rolle skærmbesøg kan spille i den forbindelse. Det vil helt sikkert spare tid i hjemmeplejen, blandt andet fordi vi får mindre transport. Derfor er der nok også større sikkerhed for, at medarbejderne aflægger besøget til den aftalte tid, og det er jo også en fordel for borgerne”.
Når pilotprojektet er afsluttet, vil resultaterne blive evalueret, og herefter skal Udvalget for Social, Sundhed og Ældre beslutte, hvad der skal arbejdes videre med.