Mange får allerede hjælp af en nærtstående til at læse Digital Post fra kommunen, hospitalet eller andre offentlige myndigheder. Som noget nyt kan man nu også få hjælp af en nær relation til at skrive og besvare offentlig Digital Post.
Sådan får du hjælp
På borger.dk kan din ”hjælper” anmode om adgang til din Digital Post.
Når hjælperen skriver på vegne af dig, logger de ind i deres egen digitale postkasse. Herfra skifter man til din digitale postkasse, hvor hjælperen kan skrive og besvare meddelelser på dine vegne, præcis som de vil gøre med meddelelser, som de selv modtager fra offentlige myndigheder.
Den, der hjælpes, kan se, hvad der er skrevet, og myndigheden kan se, at meddelelsen er skrevet af hjælperen på dine vegne.
Din hjælper kan vælge at få en mail, når der er nyt Digital Post, så de kan logge ind og hjælpe fra distancen.
Sådan kan I være sammen om at læse og reagere på meddelelser i Digital Post og sammen sikre, at vigtige meddelelser ikke bliver overset.
Vigtigt at vide
- Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt. Afhængig af, hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.
- Adgangen omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder, fx banker og forsikringsselskaber.
Læs mere på borger.dk/digitalhjælp, og bliv klogere på, om læse- og skriveadgang er noget for jer.
Borger.dk/digitalhjælp