Nye regler for håndtering af asbest

Publiceret 30-08-2024

Folketinget har vedtaget nye regler for håndtering af asbest. Her kan du læse, hvad de nye regler betyder for dig.

Fra 1. januar 2025 er der krav om, at virksomheder, som arbejder med asbest, skal have autorisation til at arbejde med asbest. Det vil sige, at du ikke længere selv må tage plader med asbest ned. Det skal være et firma med autorisation, der udfører arbejdet. 

Du må gerne selv fjerne eternittagplader med asbest fra dit hus til og med 31. december 2024. Vær dog opmærksom på, at Arbejdstilsynet fraråder dette.

Anmeld dit asbestaffald

Du skal anmelde asbestaffald 14 dage før du går i gang til Lejre Kommune.
Affaldet skal anmeldes via Bygge- og anlægsaffald ,  hvorefter Lejre Kommune anviser affaldet til en godkendt modtager.

Regler 

Arbejde med asbest hører til under Arbejdstilsynets regler, og disse regler gælder både for virksomheders og for privatpersoners håndtering af asbestholdige materialer. 

Asbestarbejde skal anmeldes til Arbejdstilsynet eller via virk.dk. 

Private skal også anmelde asbestarbejdet her eller ved mail til at@at.dk.

Hvis du er bekymret for, om nedtagning af dit eget eller naboens tag med asbest sker korrekt, skal du kontakte Arbejdstilsynet på telefon 70 12 12 88.

Læs mere her:

https://at.dk/ og https://asbest-huset.dk