Oplægget til dagen på biblioteket er at lege med bogstaverne og den sorte skrift som farve, og gennem legen sætte elever og lærere i forbindelse med deres egen indre kunstneriske bogstavmagiker.
Dagen starter med en fælles intro, hvor klassen møder bibliotekaren og kunstneren, som sammen åbner op for dagens muligheder på biblioteket. Sammen skal der fabuleres over og leges med bogstavernes form, ophav og anvendelsesmuligheder. Og så skal eleverne selvfølgelig også have en måske to finurlige bogstavhistorier med på vejen og finde sit eget yndlingsbogstav, som de arbejder videre med.
Resten af dagen foregår ude på tre forskellige bogstavstationer, som børnene skiftevis deltager i. Hver station indeholder aktiviteter, som børnene forholdsvis nemt kan gå til, og som rummer en legende tilgang, hvor eleverne kan slippe fantasien og kreativiteten løs.
Klassen skal inden besøget være delt i tre grupper.
De tre stationer har overskrifterne: Bogstavhavet, Glyfferne og Ordgenbruget og indeholder aktiviteter som at lave sit eget bogstavstempel, papirlandskaber og motiver af gamle bøger og sort blæk og tegne i sort sand og måske andre sjove øvelser.
Da forløbet foregår på biblioteker, er der selvfølgelig også mulighed for at lege og undersøge stedets bøger, hvis eleverne har brug for et break i aktiviteterne.
Dagen slutter af med en fællesseance, hvor vi ser på de glyffer og tegn, som børnene har tryllet frem i løbet af dagen.
En del af dagens fællesskabte værker bliver tilbage på biblioteket og hængt op i en lille installation, som eleverne kan invitere deres forældre og søskende til at se, og som andre bibliotekslånere kan nyde godt af.