Bøgebakken Plejecenter

Du finder Plejecentret Bøgebakken i det smukke Lejre tæt på Lejre Station, Lejre Museum, Sagnlandet, Hertadalen, Nationalpark Skjoldungernes Land og meget mere.

Bøgebakken består af 1A1, 1A2, 1B3, 1B4 samt Bøgebakken 2, 3 og 4 i alt 72 boliger fordelt på 7 huse, hvoraf to af husene er til svært syge borgere med demens. 7 boliger fordelt i 1A1, 1A2 og 1B4 bruges til midlertidige ophold.

Imellem husene er fælles haver samt en sansehave med forskellige buske, blomster og frugttræer. 

Sammen skaber vi rammerne for en nærværende og indholdsrig hverdag - en hverdag der giver mening for den enkelte. Her har du mulighed for at få den rette pleje, træning og omsorg i det omfang du har behov for, inden for de rammer vi har til rådighed.

Luk alle
Åben alle

Bøgebakken blev taget i brug februar 2007 og udvidet i 2011. Centret består af 7 huse med hver 7-11 permanente lejligheder og 2-3 aflastningsboliger. 3 af lejlighederne er ægtepar boliger. 2 af husene er til borgere med en demenssygdom. 

Alle lejligheder indeholder stue med tekøkken, soveværelse og badeværelse. Der er antennestik, telefonstik samt IT adgang i hver lejlighed. Foruden lejlighederne består huset af fællesfaciliteter som køkken, grovkøkken, vaskerum, spisestue, dagligstue samt dejlige terrasser.

Hver lejlighed har desuden en privat terrasse, der er flisebelagt, og som du/I selv har ansvaret for. Du og dine pårørende er meget velkomne til selv at sætte jeres præg på terrassen. 

Alle måltider tilberedes i husets fælleskøkken. Den daglige tilberedning står husets medarbejdere for i samarbejde med de beboere, der har lyst til at deltage. I beslutter i fællesskab menuerne.

Der betales et fast beløb til servicepakken til kost hver måned. 

Så meld dig som frivillig hos os.

Som frivillig gør du en forskel for beboerne på vores plejecenter. Samtidig får du gode oplevelser, hyggeligt samvær, større netværk og fællesskab med andre frivillige i lokalområdet. 

Du vælger selv, hvad du har lyst til at engagere dig i, og hvor meget tid du vil bruge på det. Det kan derfor både være flere timer hver uge, eller et par timer om måneden. Det er også helt op til dig, om du har lyst til at hjælpe til ved de store arrangementer, eller blot være med til at drikke en kop kaffe, fælles sang eller cykle en tur.

Vi har for eksempel :

  • rickshaw-cykler
  • loppemarked og fester
  • stolegymnastik
  • dans
  • banko
  • besøgsvenner
  • Skubberne, som går/køre ture

Har du spørgsmål, og vil du vide mere så kontakt vores leder eller teamleder. 

Vi har altid plads til flere frivillige. 

Beboer- og Pårørenderådet består af  repræsentanter, der vælges i lokalt husene, og repræsentanterne blandt beboernes pårørende. Der udover er der en række fødte medlemmer i rådet bl.a. ældrecentrets leder to medarbejderrepræsentanter. Der er som udgangspunkt plads til en beboer og pårørende repræsentant fra hvert hus. Ledige pladser kan tilbydes interesserede beboere og pårørende i samme eller fra andre afdelinger/huse. Rådet mødes ca. fire gange om året inkl. et dialogmøde med udvalget for Social, Sundhed og Ældre. Rådet har indsigt og høringsret i forbindelse med de årlige rapporter fra anmeldte og uanmeldte tilsyn samt kommunens budget.

Rådets sammensætning: 

  • 1 beboer fra hvert hus
  • 1 pårørende fra hvert hus
  • 2 medarbejderrepræsentanter 
  • 2 teamledere
  • 1 centerleder
  • 1 repræsentant fra Ældrerådet
  • 1 repræsentant for de frivillige


Der er valg hvert andet år/ i ulige år, senest afholdt i 2019.

Ønsker du at blive valgt ind i Beboer- og Pårørenderådet eller komme med forslag til fælles arrangementer, kan du til hver en tid kontakte teamlederne eller et af rådsmedlemmerne.

Her kan du læse de fælles vedtægter for Beboer- og Pårørenderådene

Valg til Beboer- og Pårørenderåd for 2021-2023 finder sted d. 24. maj.

Referater

Referat, Beboer- og Pårørenderådsmøde, 3. kvartal, 2020

Referat, Fælles Beboer- og Pårørenderådsmøde på Bøgebakken, 2. kvartal, 2020

Referat, Beboer- og Pårørenderådsmøde, 1. kvartal, 2020

Referat, Beboer- og Pårørenderådsmøde, 3. kvartal, 2019

Referat, Beboer- og Pårørenderådsmøde, 2. kvartal, 2019

Referat, Beboer- og Pårørenderåds, 1. kvartal, 2019

Referat, Beboer- og Pårørenderåds-valgmøde, 1. kvartal, 2019

Der er hvert år tilsyn på plejecentrene i Lejre Kommune. De lovpligtige tilsyn bliver ført efter Serviceloven og Sundhedsloven.

Lovpligtigt uanmeldt kommunalt tilsyn
Tilsynet har til formål at sikre, at man efterlever de aftaler, der er indgået med borgerne om hjælp og støtte i hverdagen, og at hjælpen leveres på en ordentlig måde.

2018 - Tilsynsrapport

2019 - Tilsynsrapport

2020 - Rapport på vej

Sundhedsfagligt tilsyn
Styrelsen for Patientsikkerhed fører et sundhedsfagligt tilsyn på udvalgte offentlige og private behandlingssteder. Tilsynene er planlagte anmeldte tilsyn og tilrettelægges ud fra stikprøver og styrelsens risikoanalyser.

Ældretilsynet
Tilsynet skal hjælpe kommunerne med at sikre den fornødne kvalitet i den personlige hjælp, omsorg og pleje til de ældre. Tilsynet udføres af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Ingen nyere tilsyn

Levnedsmiddelkontrol