Leveringen af støtte til personlig pleje og/eller praktisk hjælp er underlagt en fritvalgsforpligtelse efter serviceloven. Det betyder, at de visiterede borgere frit skal kunne vælge mellem flere leverandører. Lejre Kommune har derfor etableret en godkendelsesordning.
Godkendelsesordningen betyder, at andre leverandører af støtte til personlig pleje og praktisk hjælp kan søge om at blive godkendt som fritvalgsleverandør i Lejre kommune på samme vilkår som kommunen herunder kommunens gældende kvalitetsstandarder.
Der kan ansøges om at blive godkendt som leverandør af 1) alt personlig pleje og praktisk hjælp, 2) alt praktisk hjælp, 3) personlig pleje 4) dele af den praktiske hjælp eller 5) afløsning og aflastning i hjemmet.
Når en leverandør er godkendt som fritvalgsleverandør i Lejre Kommune, får de visiterede borgere mulighed for at vælge personlig pleje og/eller praktisk hjælp fra den godkendte leverandør. I 2024 var ca. 317 borgere visiteret til personlig pleje i Lejre Kommune fordelt på ca. 5.527 visiterede timer, og ca. 380 borgere visiteret til praktisk hjælp i Lejre Kommune fordelt på ca. 3.284 visiterede timer.
Krav til frivalgsleverandør
For at blive godkendt som fritvalgsleverandør af støtte til personlig pleje og praktisk hjælp i Lejre Kommune skal leverandøren skal leve op til en række krav og vilkår, som er reguleret i Lejre Kommunes kontrakt for frivalgsleverandør og bilag som finders nederst på siden.
Det anbefales, at leverandør som ønsker at blive godkendt som frivalgsleverandør sætter sig grundigt ind i kontraktmaterialets krav og vilkår, inden der ansøges om godkendelse.
Godkendelsesprocessen
For at blive fritvalgsleverandør i Lejre Kommune skal du ansøge om at blive godkendt.
Ansøgningsskemaet som findes nederst på siden skal udfyldes og indsendes på mail til visitiationoghjaelpemidler@lejre.dk. I emnelinjen skrives ”Ansøgning om godkendelse som fritvalgsleverandør”.
Det stilles følgende minimumskrav, som leverandøren skal opfylde, for at ansøgningen forelægges politisk behandling:
- Leverandøren skal være en CVR-registreret virksomhed.
- Leverandøren må ikke være omfattet af en obligatorisk eller frivillig udelukkelsesgrund efter udbudsloven.
Kun ansøgninger, som opfylder disse minimumskrav, forelægges til politisk behandling.
Ved den politiske behandling vurderes leverandørens samlede egnethed med afsæt i følgende kriterier, som kan opfyldes helt eller delvist:
- Leverandøren har minimum ti ansatte.
- Leverandøren har været CVR registreret som virksomhed i minimum 12 måneder fra ansøgningsdatoen.
- Leverandørens økonomiske nøgletal i form af omsætning, afkastningsgrad, likviditetsgrad, soliditetsgrad og egenkapital vurderes som minimum tilfredsstillende.
- Leverandørens referencer på tilsvarende aftaler vurderes som minimum tilfredsstillende.
Dertil kommer leverandørens besvarelse af spørgsmål i ansøgningsskemaet, som skal vurderes som minimum tilfredsstillende.
Ansøgningsfrist
Med etableringen af godkendelsesordningen i april 2024 afholdes der en indledende ansøgningsrunde med ansøgningsfrist den 1. maj 2024 med henblik på kontraktopstart den 1. august 2024.
Herefter afholdes der to årlige ansøgningsrunder med opstart den 1. april og den 1. oktober.
Ansøgningsfristen er den 15. januar kl. 12.00 for leverandører, som ansøger om godkendelse med opstart den 1. april, og den 15. juli kl. 12.00 for leverandører, som anmoder om godkendelse med opstart den 1. oktober 2024.
Når Lejre Kommune har behandlet og politisk godkendt ansøgningen, afholdes der et opstartsmøde med leverandøren, hvor det praktiske omkring opstarten gennemgås.
Informationsmateriale
Leverandøren er forpligtet til at udarbejde informationsmateriale til de visiterede borgerne ved opstarten. Informationen skal kunne modtages elektronisk og i papirform. Lejre Kommune skal se og godkende materialet inden kontraktunderskrivelse.
Spørgsmål til godkendelsesordningen
Alle interesserede leverandører er meget velkomne til at kontakte visitationen med spørgsmål til ordningen og godkendelsesprocessen. Spørgsmål sendes til visitiationoghjaelpemidler@lejre.dk. Skrive gerne ”Spørgsmål vedr. godkendelse som fritvalgsleverandør” i emnefeltet.
Ansøgningsskema og bilag
Ansøgningsskema.docx
Bilag A Tro- og loveerklæring.docx
Godkendelsesmateriale og bilag:
Kontraktudkast.docx
Bilag 1 Kravspecifikation.pdf
Bilag 2 Kvalitetsstandarder
Bilag 3 Databehandleraftale.docx
Bilag 4 Takstblad.pdf