MitID

MitID har afløst NemID. Det sker, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. Du kan bruge MitID til alt det, du tidligere har brugt NemID til, fx logge på netbanken eller læse post fra det offentlige.

Bestil MitID via selvbetjeningen

Kom igang med MitID

Luk alle
Åben alle

Opdatering af MitID app, nu med QR-kode

Den 6. juni 2023 blev MitID app opdateret. Opdateringen skal mindske risikoen for svindel og vil også gøre det nemmere for dig at godkende med MitID fra din mobiltelefon med en ny knap, som mange har efterspurgt. 

  • Hvis du bruger MitID appen til en handling på en computer, skal du som noget nyt scanne en QR-kode på computerskærmen med MitID appen, inden du kan godkende med MitID. Det skal være med til at sikre, at du, som godkender med MitID app, også selv har startet handlingen. 
  • Hvis du i dag bruger MitID appen til en handling på en mobiltelefon, er det blevet nemmere at godkende med MitID, fordi du føres over i MitID appen ved tryk på en enkelt knap: Åbn MitID app. Det minder om det, du kender fra NemID nøgleapp.

Den nye opdatering angår kun MitID appen. Der er således ingen ændringer for brugerne af MitID kodeviser eller kodeoplæser.

Du kan læse mere om opdateringen på MitID.dk.

Sådan får du MitID

Du kan få MitID på flere måder:

  • Få MitID med pas:
    Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas of dermed bekræfte, hvem du er.

  • Få MitID i Borgerservice:
    Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation.

    Læs mere om, hvordan du får MitID på www.MitID.dk

Jeg har glemt mit bruger-ID, hvad gør jer?

Har du glemt dit bruger-ID, kan du få det vist i MitID appen sådan her:

  • Tryk på tandhjulet i øverste venstre hjørne.

  • Tryk på 'Se bruger-ID' i menuen.

  • Når du har bekræftet din identitet ved at scanne dit pas og ansigt, kan du se dit bruger-ID.

  • Du kan også kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registret.  

Jeg har glemt PIN-koden til min MitID app, hvad gør jeg?

Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas.

Andre muligheder:

  • Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registeret. 

  • Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.

Jeg har glemt adgangskoden til MitID kodeviser/kodeoplæser, hvad gør jeg?

Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen – logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.

Alternativt kan du ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR.

Jeg har fået ny telefon eller slettet MitID appen, hvad gør jeg?

Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app.

Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Hent appen, gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.

Alternativt kan du: 

  • få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk. Det kan du dog kun, hvis du har MitID på en anden telefon/tablet eller en kodeviser. Det anbefales, at du har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så du nemt kan geninstallere, hvis du mister din telefon eller kommer til at slette appen.

  • få en ny aktiveringskode i Borgerservice. 

Jeg har mistet min mobiltelefon, hvad gør jeg?

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Hvor kan jeg få hjælp til MitID?

Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

  • dine koder
  • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
  • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

Pas godt på MitID

MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

  1. Vis aldrig dine koder til andre.

  2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre.

  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde.

  5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

Hav et MitID i reserve

Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.

Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.

Flere brugere på MitID appen på samme telefon/tablet

Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. 

Til dig, der bor i udlandet

Du har to muligheder for at få MitID:

Få MitID med pas 
  • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 

MitID understøtter udenlandske mobilnumre.

Alternativt kan du få MitID i borgerservice:

Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.

Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 30 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

 Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Til dig, der er udlænding i Danmark

Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. 

Til dig, der har en virksomhed

Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.

Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

MitID Erhverv til virksomheder og foreninger

Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.

Til dig, der ikke har et CPR-nummer

Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du i stedet bruge en P-kode. P-koden er en 8-cifret kode, du skal taste ind i MitID appen, hvis du bruger dit pas/ID-kort til at få eller ændre MitID med. 

Du kan læse mere om P-koder på MitID.dk 

Til dig, der er fuldmagtshaver

Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt i Borgerservice.