Få aktindsigt og indsigt i sager

På denne side kan du se, hvornår og hvordan du kan få aktindsigt eller indsigt i personoplysninger.

Aktindsigt giver alle borgere ret til at få aktindsigt i de dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen i Lejre Kommune. Du har også ret til aktindsigt, hvis du er part i en sag, hvor Lejre Kommune har truffet eller vil træffe en afgørelse. 

Indsigtsretten giver alle borgere ret til at få indsigt i personoplysninger om sig selv i it-systemer og manuelle registre. 

 

Om aktindsigt

Aktindsigt efter offentlighedsloven giver alle borgere ret til at få aktindsigt i de dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen i Lejre Kommune. 

Aktindsigt efter forvaltningsloven giver sagens parter ret til aktindsigt i en sag, hvor Lejre Kommune har truffet eller vil træffe en afgørelse. Reglerne om aktindsigt giver ikke alene adgang til oplysninger om dig som part i en sag, men også oplysninger om andre parter. Du er part i en sag, hvis du har en væsentlig, retlig eller direkte interesse i sagens afgørelse. 

Hvis du søger om aktindsigt på vegne af en anden person, skal du kunne dokumentere, at vedkommende har givet dig samtykke. 

Der er ingen særlige krav til, hvordan en ansøgning om aktindsigt skal se ud, eller hvordan ansøgningen afleveres til kommunen – det kan både gøres skriftligt eller mundtligt.   

Vi anbefaler, at du sender din ansøgning via Digital Post for at beskytte personlige oplysninger. Her kan du vælge kategorien ”Aktindsigt” eller skrive direkte til afdelingen. Alternativt kan du skrive til post@lejre.dk 

Du behøver ikke at begrunde din ansøgning, men sørg for, at ansøgningen indeholder de oplysninger, der er nødvendige for, at Lejre Kommune kan finde de relevante sager eller dokumenter. 

Du behøver heller ikke oplyse efter hvilke regler, du ønsker aktindsigt. Lejre Kommune er forpligtet til at give dig aktindsigt efter de regler, der giver dig mest indsigt. 

Lejre Kommune skal hurtigst muligt efter modtagelsen af din anmodning afgøre, om din ansøgning om aktindsigt kan imødekommes. Du får svar senest 7 arbejdsdage efter, vi har modtaget din anmodning. 

Hvis vi ikke kan nå det inden for denne frist, giver vi dig besked, herunder hvad årsagen er, og hvornår du kan forvente at få svar. 

Hvis din anmodning om aktindsigt behandles efter offentlighedsloven, og du ikke har modtaget endeligt svar senest 14 arbejdsdage efter, at vi har modtaget din anmodning om aktindsigt, kan du klage over sagsbehandlingstiden. Du kan indgive din klage til den afdeling i kommunen, som behandler din anmodning om aktindsigt – afdelingen kan ses på den kvittering du har modtaget for din ansøgning. 

Du har krav på en begrundelse og en klagevejledning, hvis vi ikke fuldt ud imødekommer din anmodning om aktindsigt. 

Du kan klage, hvis du ikke er enig i den afgørelse, vi har truffet om, hvilke dokumenter eller oplysninger du kan få aktindsigt i. 

Du kan finde nærmere information om klagemulighederne i klagevejledningen, som fremgår af afgørelsen. 

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til post@lejre.dk eller via Digital Post.  

Om indsigt i personoplysninger

Du kan søge om indsigt i de personoplysninger, som Lejre Kommune har om dig. 

Indsigtsretten giver ret til indsigt i personoplysninger om dig selv i it-systemer og manuelle registre. Denne ret kan omhandle en bred indsigt, være målrettet tidsmæssigt eller til konkrete områder eller sager. 

Reglerne om indsigtsret findes i databeskyttelsesforordningen med supplerende bestemmelser i databeskyttelsesloven. 

Jo mere præcist du beskriver, hvad du ønsker indsigt i, jo hurtigere kan vi betjene dig. Det kan fx være, hvis du kun ønsker indsigt inden for særlige områder eller for nærmere afgrænsede tidsperioder. 

Du kan søge både skriftligt eller personligt. 

Vi anbefaler, at du sender din ansøgning via Digital Post for at beskytte personlige oplysninger. Her kan du vælge kategorien  ”Aktindsigt” eller skrive direkte til afdelingen . 

Du kan også søge om indsigt via borger.dk Anmod om indsigt i kommunens behandling af dine personoplysninger eller via mailen post@lejre.dk. 

Du får en kvittering fra os, når vi har modtaget din ansøgning. Vi sender derefter ansøgningen videre til de afdelinger i kommunen, der ligger inde med oplysningerne. 

Din ansøgning vil blive besvaret senest 1 måned efter vi har modtaget din ansøgning. Du modtager svaret i Digital Post, og svaret kan bestå af en eller flere pdf-filer. 

Hvis der er tale om omfattende og komplekst materiale, kan vi forlænge sagsbehandlingstiden med 2 måneder yderligere. Du vil blive orienteret om den forlængede svarfrist inden for den første måned. 

Er du fritaget for at modtage Digital Post fra det offentlige, vil du modtage svar med posten. 

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til post@lejre.dk eller via Digital Post.