Genbrugspuljen – initiativer til at give ”gamle” ting nyt liv
Med Genbrugspuljen får du, eller I, mulighed for at søge midler til opstart eller drift af initiativer til at reparere, gensælge, drive byttebørser eller lignende. Det vigtige er, at initiativet forlænger levetiden for brugte ”ting og sager”.
I Lejre har vi mange stærke lokalsamfund og intentionen er at støtte de lokale fællesskaber og det lokale initiativ. Samtidig ønsker vi at værne om vores ressourcer, og sammen udvikle os mod en bæredygtige kommune, med bæredygtige lokalsamfund.
Hvor meget støtte kan man få?
I puljebeholdning er der årligt 40.000 kr., og man kan få støtte på op til 5000 kr. pr. projekt.
Hvilke projekter kan få støtte?
I vurderingen af projekter vil der blive lagt vægt på følgende kriterier, hvor projekter, der lever op til flere krav på samme tid, vil blive prioriteret højest.
- Projekter som giver nyt liv til brugte ”ting og sager” til gavn for lejreborgere
- Projekter som viser vejen mod en ”Affaldsfri Kommune”
- Projekter som skaber sammenhængskraft i lokalsamfundet
- Projekter som involverer større grupper af borgere, evt. på tværs af generationer eller andre tilhørsforhold
- Projekter som øger identitetsfølelsen i lokalsamfundet
- Projekter som borgere selv finansierer delvist, eller skaffer midler til gennem fonde eller lign.
- Projekter som borgere (eller foreninger) selv lægger materiel til, f.eks. lokaler
Det er desuden et krav, at projekterne er åbne for lokalområdet og ikke kun for en mindre, lukket kreds. Bliver der eksempelvis søgt om støtte til opstart af en bøttebørs på privat grund er det et krav, at alle har adgang til bøttebørsen og at det er tydeligt, f.eks. med skiltning og opslag på facebook, at den findes og er ”offentlig”. Det kunne også være, at der søges om penge til at holde en række arrangementer, som har en oplagt målgruppe, og at man samtidig sørger for, at alle kan deltage. Der gives alene støtte til projekter, som i deres ansøgning dokumenterer dette. Det er ligeledes et krav, at projekterne i høj grad kan gennemføres af de ansøgere der tager initiativ til projektet. Alt efter hvilket projekt der er tale om, kan ”gennemførelse” defineres ved en tidsperiode, som ansøgere forpligter sig til, eksempelvis et år. I ansøgningen skal der fremgå et forslag til tidsperiode. Projekterne skal være borgerdrevne og selvkørende i den forstand, at de ikke har/får behov for betydelig involvering af den kommunale administration. I ansøgninger skal der fremgå en sandsynlig driftsplan, og meget gerne en fremtidsskuende plan eller udviklingsvej for projektet.
Hvem kan søge?
Alle kan søge puljen, med undtagelse af kommunale enheder, som kun kan deltage i et eventuelt partnerskab med ansøgere. Vi opfordrer til at ansøgere opretter sig som forening med tilhørende CVR-nummer, men det er ikke en forudsætning for tilskud fra puljen.
Ansøgningens indhold
I ansøgningen skal det fremgå: Hvem der søger, og hvem der forpligter sig til at følge projektet til dørs, samt kontaktoplysninger. Beskrivelse af projektet. Startdato (såfremt projektet er nyt), og forventet slutdato for brug af midlerne. Budget som tydeliggør, hvad midlerne skal bruges til.
Udbetaling af midler
Puljemidlerne udbetales på baggrund af indsendte kvitteringer. Bemærk at der kan forekomme ekspeditionstid. Alle kvitteringer sendes samlet i én fil til mailadresse: affaldoggenbrug@lejre.dk
Ansøgningsskema:
Udfyld ansøgningsskemaet fra linket her
og send det til mail til affaldoggenbrug@lejre.dk .
Ansøgningsfrist
Ansøgningsfristen er d. 1. juni 2024. Ansøgerne får senest besked om hvorvidt de får tildelt støtte d. 25. juni 2024.
Spørgsmål
Har du spørgsmål til Genbrugspuljen, eller ønsker du sparring omkring udviklingen af et projekt, er du velkommen til at rette henvendelse til kontaktperson Malene Krogh, Affald og Genbrug tlf. 46464435 eller mail: krma@lejre.dk