Lejre Kommunes ældrepleje er “meget velfungerende” og skaber “trivsel for borgerne” 

Publiceret 05-02-2025

Rapporter fra tre uanmeldte tilsyn på plejehjemmene Bøgebakken, Hvalsø og Ammershøj viser, at Lejre Kommunes plejehjem er i udvikling og endda scorer topkarakterer. Også hjemmeplejen er i god udvikling og scorer flot i seneste målinger.  

”Det er tilsynets overordnede vurdering, at alle tre plejehjem er meget velfungerende og har meget engagerede medarbejdere og ledelse, der medvirker til trivsel for borgerne.” Sådan konkluderer tilsynsrapporterne fra tre uanmeldte besøg. Tilsynet er foretaget af BDO, en privat leverandør, der gennemfører tilsyn på ældreområdet i en lang række kommuner over hele landet.

Hjemmeplejen i Hvalsø har også haft tilsyn: “Borgerne er generelt meget tilfredse med kvaliteten af den personlige støtte og pleje, de modtager. Alle oplever, at de får relevante pleje- og omsorgsydelser og den hjælp, de har behov for. En borger udtrykker stor tilfredshed med hjælpen, og anden borger oplever, at medarbejderne er meget fleksible og forstående over for borgerens svingende funktionsniveau”. 

Livskvalitet og det gode måltid 

Tilsynene bygger på interviews med borgere, medarbejdere, pårørende og ledelse samt på observationer i dagligdagen. Som denne fra Bøgebakken: 
”Borgerne sidder samlet ved et bord, og flere medarbejdere sidder fordelt ved bordet. Medarbejderne spiser med, og borgere med få ressourcer tilbydes støtte fra medarbejderne, og det observeres, at støtten leveres på en hensynsfuld måde. … Medarbejderne tiltaler borgerne respektfuldt, og der er en rolig og afslappet stemning. … Måltidet afsluttes med højtlæsning fra en erindringsbog.” 

 Borgmester Tina Mandrup er særdeles tilfreds med rapporternes dokumentation og den samlede konklusion af ældreplejen.  

“Det er dejlig læsning. Rapporterne viser, at der er styr på fagligheden i form af pleje og støtte, men også at dagligdagen i form af hyggelige måltider, passende aktiviteter og en god tone er i top. Det er jeg meget glad for. Især i en tid, hvor der desværre er en tendens til at tale ældreplejen ned. Men jeg er da ikke overrasket. For når jeg er rundt på vores plejehjem og i private hjem, så hører og oplever jeg generelt borgere, der sætter stor pris på den indsats vores medarbejdere yder”.  

En aktiv og værdig hverdag 

Tilsynsrapporten fra Ammershøj Plejehjem skriver bl.a.: 
”Borgerne er meget tilfredse med medarbejderne, som de beskriver som søde, rare og imødekommende. Omgangstonen og adfærden er anerkendende og respektfuld. … En borger bemærker, at medarbejderne altid banker på døren, før de kommer ind. En anden borger sætter pris på, at det er de samme medarbejdere, der kender borgeren, og at borgeren kan tale med dem alle.” 

På Hvalsø Plejehjem er borgerne tilfredse med de tilbudte aktiviteter. Tilsynet skriver, at de deltager i aktiviteter efter lyst og evne, og at de ligeledes nyder at opholde sig i egen bolig med egne aktiviteter. Borgerne oplever desuden, at de har indflydelse og selvbestemmelse i hverdagen. Hvalsø Plejehjem har et aktivitetsudvalg, der driver de daglige aktiviteter. Her er også ansat en psykomotorisk terapeut, der bl.a. arrangerer træning som stolegymnastik, og en naturvejleder, der inddrager naturen i aktiviteterne og til at genkalde erindringer for borgerne. 

”I vores Værdighedspolitik fra 2023 slår vi fast, at borgere i Lejre Kommune skal kunne bevare et meningsfyldt liv ud fra egne behov og ønsker, bibeholde et aktivt liv med hjælp fra familie, venner, personale og frivillige og kunne vælge fællesskab til og fra. Det er jo lige præcis det, jeg kan læse i tilsynsrapporterne, og det er jeg meget tilfreds med, men vi må ikke hvile på laurbærrene,” siger udvalgsformand Birgitte Schytte og henviser til, at der også er udviklingspotentialer. 
Temaet "Dokumentation" får nemlig ”kun” scoren 4 ud af 5. Tilsynet anbefaler, at ledelsen sikrer, at den sundhedsfaglige dokumentation fremstår fyldestgørende og sammenhængende. 

Mette Molin, der er centerchef for området, ser meget positivt på udviklingen inden for både hjemmeplejen og plejehjemmene: 
”Vi har virkelig rykket os, og det skyldes en kæmpe indsats fra alle medarbejdere og ledere, som er godt støttet af vores to dygtige kvalitets- og udviklingssygeplejersker. Med den nye Ældrelov vil vi få markant færre tilsyn, men det er vigtigt for os fortsat at kunne følge kvaliteten. Vi vil derfor fokusere på, hvordan vi fastholder de gode takter og generelt sætte fokus på arbejdet med at kvalitetssikre vores arbejde. ” 

Om BDO 
BDO er en privat leverandør, der gennemfører tilsyn på ældreområdet i en lang række kommuner over hele landet. 
Se rapporterne her: Udvalget for Social, Sundhed og Ældre