Hjælp til Selvbetjening

I Lejre Kommune vil vi gerne støtte alle borgeres adgang til den digitale kommunikation. Her på siden findes forskelligt materiale, der kan hjælpe dig i gang.

Offentlig kommunikation bliver mere digital

I de kommende år bliver mere og mere kommunikation med det offentlige digital.Ved at flytte kommunikationen over på nettet, kan det offentlige give mere fleksibel service og spare skattekroner, som kan bruges på fremtidig velfærd, fx sundhed, omsorg og socialområdet. Ved mange af selvbetjeningsløsningerne føres du automatisk til den fælles-offentlige-hjemmeside: www.borger.dk.

Først skal du have NemID

Selvbetjeningsløsningerne åbnes med dit NemID. NemID er din adgangskode på internettet, som gør det sikkert for dig at se og oplyse fortrolige og følsomme oplysninger via internettet. Skal du i netbanken eller betjene dig selv hos det offentlige, så skal du logge på med NemID.

Har du ikke allerede et NemID kan du bestille det her

Indenfor 5-7 hverdage modtager du dit nøglekort og din midlertidige adgangskode. Du kan finde mere information på www.nemid.nu.
Med NemId i hånden er du nu klar til at betjene dig selv på nettet.

Har du fået NemID fra din bank, men oplever at den ikke virker til Digital Post, kan forklaringen være, at din NemID ikke er aktiveret til brug i det offentlige.

Aktivér din NemID

Du kan henvende dig til Borgerservice på Hvalsø Rådhus, hvis du ønsker hjælp til NemID.

Hjælp til digital selvbetjening

Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice eller på biblioteket. Ligesom i dag vil der fortsat være medarbejdere, der kan svare på generelle spørgsmål og hjælpe dig i gang på borger.dk. Har du brug for hjælp til selvbetjening på borger.dk, kan du også ringe på nummeret i boksen til højre til borger.dk.

Hvis du trods vejledning og hjælp ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du aflevere din ansøgning på en anden måde.

Det er den offentlige myndighed, som du skal kommunikere med, der i hvert enkelt tilfælde vurderer, om du kan blive fritaget for at bruge den digitale selvbetjeningsløsning. Grunde hertil kan fx være, at du ikke har de fornødne digitale kompetencer, har et særligt handicap eller på anden vis har særlige behov, der ikke gør dig i stand til at klare selvbetjeningen på nettet.