Ny strategi skal styrke turismeerhvervet i Lejre Kommune

Lejres landskaber, de levende landsbymiljøer og de mange muligheder for aktiviteter for hele familien lokker hvert år mange turister til Lejre Kommune. Nu skal en ny turismestrategi bidrage til at synliggøre de oplevelser, lokalområdet byder på.

Skrevet den. 6. juli 2017

Forslaget til den kommende turismestrategi er netop sendt i høring indtil den 11. august. Udvalgsformand Grethe Nørtoft Saabye, Udvalget for Erhverv & Turisme, fortæller om strategien:

- Lejre Kommune har en stor attraktionsværdi som destination for turister, ikke mindst på grund af de stærke kultur- og naturoplevelser, man kan få lige her. Derfor vil vi styrke mulighederne for, at vores omverden opdager, hvor dejligt her er. Vores gæster og borgere skal mærke dette, hvad end de glider gennem vandet i kajak, cykler på vores 5-stjernede mountainbikeruter, eller besøger nationalparken Skjoldungernes Land, siger hun.

Fra shelter til campingvogn og bondegård

Turismestrategien skal være med til at gøre de oplevelser, som Lejre Kommune byder på, tilgængelige. Både i form af overnatningstilbud i shelters, campingpladser, autocampere eller på bondegård, og ved at sikre, at Lejre Kommune som destination og dens oplevelsestilbud er synlige, godt forbundet og nemme at finde for gæsterne.

Vandre- og cykelturisme får særlig opmærksomhed i strategien, som lægger op til at vandre- og cykelturisme forbedres gennem styrket infrastruktur, herunder bedre stier, skiltning, faciliteter og informationer undervejs. Hele tiden med respekt for, at natur- og kulturkvaliteter også skal være tilgængelige for kommende generationer.

Samarbejde mellem lokale borgere og erhvervslivet

Foruden fokus på naturoplevelserne spiller kommunens engagerede og gæstfrie borgere en vigtig rolle i forhold til at formidle oplevelserne til dem, der vælger at gæste Lejre Kommune.

Endelig skal den kommende turismestrategi være med til at styrke samarbejdet mellem de erhvervsdrivende inden for turisme og oplevelsesøkonomi i Lejre Kommune.

- Med strategien sikrer vi, at der bliver endnu bedre forudsætninger for samarbejde og dialog med erhvervsdrivende og en fortsat fokuseret indsats på turismeområdet frem mod 2020. Vi ønsker at styrke samarbejdet på tværs af natur- og kulturoplevelser og kommunens mange fødevareproducenter og madhåndværkere, slutter Grethe Nørtoft Saabye.

Fakta

Indsatsområder for Lejre Kommunes turismestrategi:

Synliggørelse: Et centralt element i Lejre Kommunes turismestrategi handler om synliggørelse. Både gennem skilte, stier og ruter til og fra kommunens oplevelsestilbud og landskaber, men også gennem markedsføringsaktiviteter der sikrer synlighed for Lejre Kommunes oplevelsestilbud både før, under og efter besøget.

Involvering: Der er stærke muligheder for synergi og samarbejde mellem Lejre Kommunes turisme-, kultur og erhvervsaktører. Disse synergier skal aktiveres gennem bedre rammer for netværk, samskabelse og involvering på tværs af traditionelle turismeaktører, kulturudbydere, øvrige erhvervsgrupper samt engagerede frivillige borgere.

Kvalitet: Lejre Kommunes attraktionsværdi knytter sig til vores sted. Kvaliteterne kan ikke flyttes, kopieres eller skiftes ud. Det kræver særlig opmærksomhed på, hvordan man sikrer høj kvalitet og bæredygtighed, så gæsterne kommer igen, og så der også er noget for kommende generationer at vise frem.

Find forslag til turismestrategi her. Der er frist for høringssvar den 11. august på mailadressen: alum@lejre.dk.