Inspiration til madhåndværkere og landmænd i Lejre

”Remote farming” og ”farmhopping” var blandt de nye begreber, da mere end 20 madhåndværkere og landmænd mødtes til det første fælles fyraftensmøde på Herslev Bryghus. Her blev der talt om nye finansierings- og ejerformer med inspiration fra både danske og udenlandske eksempler.

Skrevet den. 7. marts 2015

Forbrugerne involveres

Efter en velkomst af Tore Jørgensen, stifter og ejer af Herslev Bryghus, var der oplæg med direktør Niels Nørskov fra "Organic by Nørskov".

Han inddrog spændende cases fra både Tyskland og England og fortalte om mulighederne for at tilbyde byboere aktier i virksomhederne samt et "kig ind i produktionen".

"Remote farming" og "farmhopping" handler bl.a. om, at forbrugerne kan følge "deres" grøntsager eller dyr hjemme fra sofaen. 

Således kan forbrugeren følge udviklingen af sin andel, sit jordlod eller dyr uden at forlade byen.

Formålet med den type samarbejdsmodel er at involvere forbrugerne tidligere i processen, og samtidig står landmanden ikke alene med opstartsudgifterne.

Dermed skabes en mere bæredygtig og lokal forankret produktion - noget som passer godt til værdierne i Lejre Kommune. Hermed er der tale om en socioøkonomisk produktion, der støtter hele værdikæden fra jord til bord.

Kend din kylling

Et lokalt bud på denne type produktion blev præsenteret af Johanne Schimming fra Hegnsholt Hønseri ved Allerslev, der fortalte om sine 100 nye kyllinge-andele. Om kort tid vil hun åbne for salget af kyllinge-andele, hvor forbrugeren får mulighed for at følge sin kyllings liv på landet. Herefter slagtes og pakkes den til andelsejeren.

Efter oplæggene gik debatten livligt ved bordene på Herslev Bryghus, og deltagerne besluttede at fortsætte disse fyraftensmøder. Det næste møde har temaet "Fra niche til volumen med kvalitetsstempel", og det kommer til at handle om det stigende behov for økologiske varer i detailhandlen, i offentlige køkkener, spisesteder, mv. Næste møde bliver den 6. maj 2015.

Fyraftensmøde