En håndtegnet velkomst

Et utraditionelt og nytænkende samarbejde mellem Lejre Kommune og elever fra Flakkebjerg Efterskole står bag udviklingen af en velkomstpjece til kommunens nye flygtninge. Resultatet er blevet en let forståelig pjece, som kommunen nu vil afprøve i modtagelsen af de nye udenlandske borgere.

Skrevet den. 8. maj 2015

For Lejre Kommune handler det helt konkret om, at man alene i 2015 modtager omkring 90 flygtninge, som kommer direkte fra et asylcenter til en tildelt bolig i kommunen.

- Som nyankommet får man en stor bunke papirer, lidt kontanter, man kender ikke nogen, man taler ikke sproget, og man skal selv ordne en masse praktiske ting. Og det er med den baggrund, at vi har haft brug for den lille praktiske velkomstbrochure, som på en imødekommende måde giver svar på nogle af de ting, man har brug for at vide, når man ankommer til et nyt sted, fortæller projektleder i Lejre Kommune, Louise Murman Spanning.

Innovativ løsning

Efter en indledende workshop med elever fra Flakkebjerg Efterskoles Artlinje og Medialinje, blev det pjece-forslaget fra Sofia Voigt Welinder og Sabine Kamp Johannesen, som kommunen valgte at gå videre med. De to piger har skabt en figur, som er den gennemgående vejviser i hele brochuren. Samtidig har de tegnet små illustrationer med inspiration i internationale piktogrammer for at fortælle om for eksempel lægen eller offentlige transportmuligheder.

- Ved at udvikle opgaven i samarbejde med Flakkebjerg Efterskole er det lykkes at skabe et innovativt og meget brugbart resultat uden at opgaven har trukket store økonomiske ressourcer væk fra opgaven med at byde de nytilkomne flygtninge velkommen. Samtidig har vi oplevet, at efterskolen dygtigt har forstået at blande undervisning med udførelsen af en rigtig opgave med et slutresultat som vi nu skal ud og afprøve i virkeligheden, fortæller direktør i Lejre Kommune, Henrik Nielsen.

Et win-win projekt

Det er ikke kun flygtninge i Lejre Kommune, der får glæde af det anderledes samarbejde. For selvom det kun var to elever fra efterskolen, der fik mulighed for at levere et færdigt produkt, har alle eleverne oplevet, hvad det vil sige, at skulle løse en professionel opgave, der ikke "bare" var et skoleprojekt.

- Det giver en enorm autencitet i arbejdet, at der står en kunde på den anden side, og bestiller et stykke arbejde. Det ligner virkeligheden rigtig meget, og det gør bestemt noget ved elevernes læring. Vi vil gerne arbejde med flere af den slags opgaver, for det er i sådan noget at eleverne vokser, siger Tina Ginnerup Jespersen, som er den ene af de to undervisere på Flakkebjerg Efterskole, der er tilknyttet projektet.

I den kommende tid vil kommunens integrationsmedarbejdere udlevere pjecen til nye flygtninge. Det er hensigten at indsamle feedback og videreudvikle både indhold og udtryk alt efter, hvordan pjecen modtages af dem, der skal bruge den.