Nye servicemål – til glæde og gavn for Lejres borgere og erhvervsliv

Med nye servicemål sætter Lejre Kommune fokus på god kontakt til borgerne og de erhvervsdrivende, hurtigere sagsbehandling, lettere tilgængelighed og en styrket kommunikationsindsats. De netop vedtagne servicemål træder i kraft fra januar 2015.

Skrevet den. 9. februar 2015

Pr. 1. januar 2015 er alt byggesagsbehandling blevet gebyrfrit i Lejre Kommune, til stor glæde for både borgere og erhvervsdrivende.

Lejre Kommune har netop vedtaget nye servicemål for myndighedsbehandling. Dermed bliver det hurtigere og mere overskueligt at ansøge kommunen om tilladelse til eksempelvis at bygge en garage eller at søge om godkendelse af dyrehold. Helt konkret betyder de nye mål, at der opsættes maksimal sagsbehandlingstid for byggesager, landbrugssager og ansøgninger på miljøområdet.
Derudover er der sat massivt fokus på kommunens tilgængelighed, kommunikation og samarbejde med de mange ansøgere, som hver uge opsøger kommunen. Medarbejderne har været på kursus i professionel service og tilbyder råd, vejledning og løsninger med den enkelte - hvad enten det drejer sig en privat ansøger eller en erhvervsdrivende.

En gave til de erhvervsdrivende

Netop erhvervsvenlighed ligger formanden for Udvalget for Erhverv & Turisme, Grethe Saabye, meget på sinde: "Som erhvervsdrivende skal man kunne regne med os som kommune. Det skal være let at henvende sig og få den rette rådgivning hurtigt. Den høje service sammen med de nyligt afskaffede byggesagsgebyrer er en gave til de erhvervsdrivende i Lejre Kommune".  Netop nu oplever Lejre Kommune, at mange nye virksomheder henvender sig hver uge. Denne udvikling ønsker kommunen at tilpasse sig.

Samme glæde over de nye servicemål udtrykker udvalgsformand for Teknik & Miljø, Martin Stokholm: "Det er altafgørende, at vi sikrer en hurtig og effektiv sagsbehandling. Vi har sat nogle ambitiøse men realistiske mål, som jeg er helt overbevist om vil være til stor gavn for rigtig mange mennesker, og som vil gøre Lejre Kommune til et mere attraktivt sted at bosætte sig og arbejde." 

Det er Lejre Kommunes mål at komme til at ligge i den øverste tredjedel blandt alle landets kommuner, når det gælder service. Arbejdet med de nye servicemål startede i sommer, og det forventes, at de træder i kraft i januar 2015.