14-årig fra Allerslev vinder plakatkonkurrence

Folkeoplysningsudvalget i Lejre Kommune havde inviteret alle til at lave en plakat, som vil kunne synliggøre Folkeoplysningsudvalget. Det blev den kun 14-årige Katrine Andersen fra Allerslev der vandt præmien på hele 10.000 kr.

Skrevet den. 21. april 2015

Vinderen blev udvalgt blandt mere end 40 indsendte forslag af en dommerkomité bestående af William S. Jacobsen, Formand for Folkeoplysningsudvalget, Mette Touborg, Borgmester, Vibeke Rytter, Næstformand i Billedkunstrådet. "Der var mange og gode forslag vi havde at vælge imellem.", fortæller Vibeke Rytter, der selv er kunstner og underviser på Lejre Billedskole. "Vinderforslaget formår at fange øjet og giver lyst til at læse mere", siger William Jacobsen

vinderen Katrine Andersen"Jeg er mega glad for at have vundet", fortæller vinderen Katrine Andersen, der er 14 år og går i 7. klasse på Allerslev skole. "Jeg synes selv jeg er aktiv i min fritid, da jeg spiller fodbold i Roskilde Pigefodbold. Der er træning 3 gange om ugen og kamp i weekenderne. Plakaten med taleboblen har jeg lavet på en hjemmeside, der hedder Tagxedo som vi har brugt i skolen. Den kan lave nogle flotte figurer med ord fra hjemmesider eller som man selv skriver. Jeg har brugt ordene fra plakatkonkurrencen og nogle af de fritidsaktiviteter, man kan gå til i Lejre. Som for eksempel fodbold, klatring, taekwondo, yoga og sådan noget."

Mette Touborg fremhæver, at vinderforslaget både er retro med den valgte grafik og alligevel moderne ved brug af computer til at skabe illustrationen.

William Jacobsen fra udvalget fortæller, at et af folkeoplysningsudvalgets fokusområder i denne valgperiode er at blive mere kendte af borgerne, brugerne og ikke mindste lederne inden for de folkeoplysende områder, d.v.s. aftenskoler, idrætsforeningerne og de såkaldte øvrige foreninger (spejdere og andre aktivitetsforeninger m.v.). Folkeoplysningsområdet er på omkring 5 millioner kr. årligt, hvoraf langt den største del i høj grad er lovbestemt fordelt, men der er nogle midler til rådighed som udvalget kan uddele til primært nyudviklende formål efter ansøgning. Vi ønsker at mange flere er opmærksomme på bl.a. den mulighed, og de andre opgaver som Folkeoplysningsudvalget varetager.

Som en del af den strategi har vi udskrevet denne plakat konkurrence. Meningen er at foreninger og borgere skal lægge mærke til plakaten, dens afsender og budskab. Den vil blive ophængt på offentlige steder som f.eks. biblioteker, foreninger, kulturhuse m.m. Det skulle tydeligt fremgå af plakaten at afsenderen er "Folkeoplysningsudvalget i Lejre Kommune" og at budskaberne som udvalget arbejder for "Flere frivillige", ""Aktiv fritid for børn og voksne" og "Udvikling hele voksenlivet" skulle fremgå i ord eller illustration.