Er du klar til Digital Post?

Fra den 1. november vil alle modtage deres post fra det offentlige digitalt. Dem, der ikke selv har tilmeldt sig inden 1. november, vil automatisk få oprettet en digitalpost-kasse, som skal tjekkes. Er du ikke allerede klar, så læs her, hvordan du gør.

Skrevet den. 24. september 2014

Alle husstande vil i den kommende tid modtage et brev, der fortæller, hvad du skal gøre, hvis du endnu ikke er oprettet eller hvis du igennem længere tid ikke har tjekket din digitale postkasse - der er også et brev til alle jer, der er allerede er tilmeldt.
Efter 1. november bliver alle offentlige breve sendt digitalt. Der vil dog fremover stadig være breve, der ikke kan sendes digitalt, så du skal også huske at tjekke din fysiske postkasse.

Når og hvor du vil - også på mobilen

Den digitale post tjekkes nemt via hjemmesiderne borger.dk eller e-boks.dk. Det kræver NemId, men så er du også klar til at kunne læse din post når, og hvor du vil. Og med den seneste opdatering af NemID, kan digital post nu også tjekkes via mobil og tablets.
De fleste borgere modtager ikke mange breve fra det offentlige, og der bliver ikke flere af, at det nu bliver digitalt. Derfor er det nemmest for dig, hvis du ved tilmelding beder om at blive adviseret på mail eller via sms, når der er nyt i postkassen. På den måde går du ikke glip af vigtige breve.

Få hjælp

Det er ikke alle, der synes at det digitale er nemt. Og til dem er der flere muligheder:

Lejre Bibliotekerne tilbyder individuel hjælp til alle borgere der har brug
for introduktion til it, herunder også Digital Post og NemID

Du kan også altid få hjælp i kommunens Borgerservice på Hvalsø Rådhus, inden for åbningstiderne.

Du kan også møde op på Hvalsø Aktivitetscenter, Østergade 1, 4330 Hvalsø hver tirsdag fra kl. 10-11 frem til udgangen af november 2014. Her tilbyder en gruppe frivillige at hjælpe dem, der har brug for det.

Ønsker du at fritages fra Digital Post kan du også få hjælp til det i Borgerservice.

Borgere og pårørende til borgere på plejecentre, bosteder og borgere med pleje i eget hjem har over sommeren modtaget materiale fra Lejre Kommune, der fortæller om mulighederne ifht. Digital Post.

Mulighed for en medlæser

Er du ikke i stand til selv at tjekke din digitale post, kan du give andre, f.eks. et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post for dig. Fordelene er, at det kan foregå hjemmefra, og at medlæseren har adgang til alle papirer via postkassens arkivsystem.

Hjælp til de yngre

Digital Post gælder for alle over 15 år. Men selvom de unge ofte ikke har svært ved det digitale, så er mange ikke tilmeldt Digital Post, også selvom det er her de vil modtage vigtig post om ex. SU eller Skat i forbindelse med deres fritidsjob.
Lejre Kommune vil gerne hjælpe de unge med at komme godt fra start med deres kontakt til det offentlige. Derfor vil Borgerservice henover efterårsferien gæste alle 9. og 10. klasser i kommunen for at fortælle om fordele og hjælpe til med tilmeldingen.

Fakta

Ifølge Lov om Offentlig Digital Post vil borgere modtage post fra det offentlige digitalt fra 1. november.

Støtte til Digital Post: Lejre Bibliotekerne: Hver torsdag kan du bestille en halv times hjælp på Hvalsø Bibliotek mellem kl. 14 og 16 og på Kirke Hyllinge Bibliotek onsdage mellem kl. 16 og 17. Husk at bestille tid hos Marianne Vergmann eller Ulf Andersen på telefon 46 46 16 46.