Lokale virksomheder sætter pris på kommunalt uddannelsesforløb i service

5 lokale virksomheder deltog i et virksomhedspanel for at fortælle 40 kommunale medarbejdere om deres behov for service. Politikerne i Lejre Kommune har nemlig prioriteret, at 40 medarbejdere, der har kontakt med virksomheder i deres jobfunktion, skal på uddannelse i professionel service.

Skrevet den. 3. oktober 2014

- Det sker som led i vores indsats for at være mere erhvervsvenlige og en attraktiv erhvervskommune, siger Grethe Saabye, udvalgsformand i Udvalget for Erhverv & Turisme.

Lars Holten fra Sagnlandet, som var en af de fem erhvervsledere, var glad for initiativet og muligheden for dialog. Lars Holten gjorde bl.a. opmærksom på de mange myter, der florerer om forholdet mellem kommune og erhvervsliv, og at myter sjældent er gjort dårligere med tiden.

"Kommunens initiativ til mødet i dag er for mig at se et godt eksempel på, at der er stor vilje til at skabe et godt samarbejdsklima, når I som kommune selv inviterer et "tæskehold" af erhvervsledere ind for at sparre med jer om erhvervslivets ønsker og udfordringer", udtaler Lars Holten.

Christian Nemmøe fra arkitektfirmaet Brøndsted & Nielsen er godt klar over, at det ikke altid er let at være sagsbehandler, men det er heller altid lige nemt at være kunde i kommunen:

"Nogle sagsbehandlere er selvfølgelig mere kreative og serviceorienterede end andre, men det kan læres, og derfor er uddannelsesinitiativet rigtig godt".

Indehaveren af ejendomsmæglerfirmaet EGE, Ege Christiansen efterspurgte mere erhvervsvenlige åbningstider og sagde bl.a.:

"Når kommunen får en ansøgning om f.eks. en byggetilladelse, skal de klappe i hænderne og sige: YES - der er nogle der vil udvikle deres virksomhed i kommunen! Og så skal udgangspunktet ikke være et afslag, men at kommunen finder lige netop den løsning, som kan fungere inden for lovgivningen i det pågældende tilfælde. Man skal jo ikke glemme, at kommunerne er til for borgernes og virksomhedernes skyld og ikke omvendt".

De ansatte i Lejre Kommune er godt tilfredse med at gennemføre uddannelsesforløbet i service:

- Vi er glade for at udvikle vores kompetencer og blive endnu dygtigere til at give en god service, det giver også os selv en større tilfredshed i jobbet. Vi gør allerede en masse, men vi kan godt bygge ovenpå, og blive endnu bedre i vores samarbejde med virksomhederne, siger Lærke Lundsten der er landzonesagsbehandler i Lejre Kommune.

Lejre kommunes fokus på professionel service har højt prioritet hos kommunaldirektør Inger Marie Vynne, som også deltog.

- Jeg vil gerne sige tak til alle erhvervslederne for at stille op til en lærerig dialog, herunder også Kim Vamsler fra Bjergagergaard og Stefan Vestergaard fra Vestergaard Company, slutter hun.