Borgerne i Lejre Kommune bruger musen til at flytte

Det er slut med vinterkolde tæer efter en tur på posthuset og borgerservice for at melde flytning. Sidste år blev det obligatorisk at melde flytning på nettet. Og borgerne har taget godt imod de digitale muligheder, viser nye tal fra KL.

Skrevet den. 7. januar 2014

Tidligere skulle man både på posthuset og en tur på borgerservice, når man skulle melde flytning - nu foregår det hele med musen. Når man flytter, har man pligt til inden for fem dage at oplyse sin nye adresse til folkeregistret. Dertil kommer, at man typisk også skal skifte læge og melde flytningen til Post Danmark, så posten kan nå frem. Alt det skal nu ordnes på nettet, og det gør borgerne i Lejre Kommune flittigt. Hele 92 procent af borgerne anvender nu den digitale selvbetjening til at melde flytning.

På landsplan foregår der over 800.000 flytninger om året ifølge Danmarks Statistik. En stor del af disse flytninger sker ved, at borgerne bruger den digitale kanal, når de skal have et nyt hjem.

- Jeg er glad for at høre, at så mange af Lejre Kommunes borgere benytter sig af muligheden for at melde flytning digitalt. Det tyder på, at mange er parate til at benytte de digitale selvbetjeningsløsninger, og at vores indsats med, at gøre det nemt for borgerne at henvende sig digitalt til kommunen, har båret frugt. Vi skal dog ikke glemme, at vi også har borgere, som af forskellige årsager ikke benytter de digitale muligheder. Det skal der være plads til, og jeg ved, at medarbejderne i Borgerservice yder en stor indsats med at hjælpe borgerne på vej, siger borgmester Mette Touborg.

Jessie Lynggaard, leder af Borgerservice forklarer - Vi arbejder fokuseret med det, vi kalder medbetjening, som betyder, at når der er behov for det, står vores borgerservicemedarbejdere ved siden af borgerne, og guider dem igennem de digitale løsninger skridt for skridt. Vi tror på, at det gør en forskel, at borgerne kan få den hjælp og rådgivning.

Godt på vej med digital selvbetjening

Danskere skal i dag bruge borger.dk eller kommunens hjemmeside til fx at melde flytning, vælge læge og anmelde cykeltyveri. Det glæder derfor direktør i KL, Jane Wiis, at borgerne i Lejre Kommune er godt i gang med de digitale selvbetjeningsløsninger.

"Målet er, at 80 pct. af den skriftlige kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt med udgangen af 2015. Og med de seneste resultater er der grund til at være optimistisk i forhold til at nå målsætningen. Når borgerne bruger musen frem for at tage turen til borgerservice og til posthuset, er det god og fleksibel service, fordi den enkelte sparer tid. Samtidig kan det offentlige spare penge, som eksempelvis kan gå til andre velfærdsopgaver," siger Jane Wiis, direktør i KL.

Hvis man som borger har brug for vejledning og hjælp til at bruge selvbetjening på nettet, er der hjælp at hente på kommunens borgerservice eller på biblioteket.

Fakta: Digital selvbetjening

Målet er, at 80 pct. af den skriftlige kommunikation med det offentlige foregår digitalt med udgangen af 2015.
Fra den 1. december 2013 skal du fx vælge læge, anmelde cykeltyveri og se din skat på nettet.
Fra den 1. november 2014 skal alle over 15 år kunne modtage post fra det offentlige i en digital postkasse på borger.dk.
Borgere, som af konkrete grunde ikke kan anvende digitale selvbetjeningsløsninger eller Digital Post, vil få mulighed for at blive fritaget og få betjening på anden vis.