Verdensmesteren Mikkel og chokoladefabrikken

For andet år i træk hiver chokolademageren Mikkel Friis-Holm et verdensmesterskab hjem til Danmark fra International Chocolate Awards. Det sker samtidig med, at han er i færd med at starte dansk håndværksproduktion af chokolade fra bønne til bar i Lejre. Fabrikken ventes at være klar med de første plader af Friis-Holms innovative chokolader til marts.

Skrevet den. 2. december 2014

Guldvinder x tre. I dag har Friis-Holm vundet verdensmesterskabet i chokolade 2014 i kategorien mælkechokolade og snuppet to bronzemedaljer i den mørke kategori ved det såkaldte International Chocolate Awards. Det er tredje gang, at Friis-Holm Chokolade vinder guld. Ved europamesterskaberne tidligere i år og verdensmesterskabet sidste fik Friis-Holm både guld- og sølvmedaljer.

"Jeg er stolt over at vi igen i år har vundet flere priser ved verdensmesterskabet i chokolade og over, at vores chokolade også indgår i tre af vinderne af Peter Svenningsens fyldte chokolader. Det beviser at vores strategi om at ville være bedst i verden baseret på kvalitet fra bønne til bar betaler sig," siger Mikkel Friis-Holm stifter og kreativ direktør, der samtidig glæder sig til fremover at få endnu mere kontrol og udviklingen af kvalitet og produkter.

Ny dansk chokoladefabrik. Ligesom næsten alle andre dygtige danske håndværksproducenter af chokolade, fx Oialla, Woodshade Organics, Magasin Chokolade, Konnerup og Xocolatl m.fl., har Friis-Holm hidtil udliciteret bearbejdningen af bønner til råchokolade til udlandet. Med flytningen af produktionen til Danmark er det en drøm, der går i opfyldelse. De sidste detaljer for finansieringen er nemlig endelig faldet på plads, og Friis-Holm Chokolade kan nu med stolthed melde offentligt ud, at virksomheden etablerer en chokoladefabrik i Lejre Kommune, hvor Friis-Holms prisvindende chokolader fremover vil blive produceret

Usædvanlig filosofi. Hemmeligheden bag Friis-Holm-chokoladens eksplosive udvikling fra produktionen af den første plade i 2008 til VM-guld i 2014 og 2013 og EM-guld i 2014 ligger i Mikkel Friis-Holms usædvanlige produktionsfilosofi, som han deler med meget få andre chokolademagere:

Chokolade som vin. "Jeg vil tro, vi er færre end en håndfuld producenter på verdensplan, der virkelig arbejder med selektering af råfrugt, eksperimentale fermenteringer og terroirudtryk i enkeltmarkschokolader, fuldstændigt som var det en vinproduktion," vurderer Mikkel Friis-Holm."Det er det, der skiller fårene fra bukkene i verdenstoppen, og det er det arbejde med at skabe chokolader med ultimativ balance, kompleksitet og præcision, som jeg glæder mig helt vildt til at kunne udføre herhjemme."

For yderligere info. Kontakt Marie Sainabou Jeng på marie@mariejeng.com eller 26 14 72 60. 

Fakta

Friis-Holm Chokolades nye fabrik

  • Forventet åbning 1. marts 2015
  • Årlig produktionskapacitet på 14 ton råchokolade
  • Mia Nyegaard, medejer og administrerende direktør (mia@friisholmchokolade.dk | 20978914)
  • Mikkel Friis-Holm, medejer, chokolademager og kreativ direktør (mikkel@friisholmchokolade.dk | 28140300)
  • 29 investorer har skudt 2,4 mio. kr. i projektet
  • Fabrikken åbner i et stort tidligere produktionskøkken i Hvalsø, Lejre Kommune

Internationale priser fra International Chocolate Awards

  • Guld, VM 2014 "Dark Milk 65 %", VM 2013, "Dark Milk 55 %" og EM 2014, "Johe 70 %"
  • Sølv, EM 2014, "Chuno 70 % - triple turned", EM 2014, "Nicaliso 70 %", EM 2014, "Dark Milk 65 %" og VM 2013, "Nicaliso 70 %"
  • Bronze, VM 2014, "Johe 70 %" og VM 2014, "Nicaliso 70 %"

Bønne-til-bar

  • Bønne-til-bar er et udtryk, der anvendes til at beskrive producenter af chokolade, som varetager hele processen fra kakaobønne til det færdige stykke chokolade i egen indpakning.
  • Processen begynder ved valget af avlere af råfrugten, dvs. kakaobønnerne, og omfatter derudover involvering i sortsudvælgelse, høst, fermentering, tørring, transport, ristning, afskalning, valsning, conchering, temperering, støbning og indpakning.
  • I Danmark findes på nuværende tidspunkt to bønne-til-bar-chokoladeproducenter, nemlig Toms og Summerbird.
  • Friis-Holm Chokolade bliver den første danske bønne-til-bar-producent med 100 % fokus på rene chokolader af højest mulige kvalitet.

Ambition for værdiskabelse

Friis-Holm Chokolades ambition er at producere bæredygtig chokolade fra bønne til bord. Derfor arbejder vi fokuseret med de tre dimensioner økonomi, social og miljø, og vi søger at skabe den rette balance dimensionerne imellem.

  • Økonomisk set vil virksomheden skabe en rentabel chokoladevirksomhed, der kan finansiere vækst og produktudvikling, hvor det samtidig er muligt at sende et afkast retur til bønderne samt give aktionærerne et tilfredsstillende udbytte.
  • Den sociale dimension handler både om at betale tilbage til bønderne, men også om at tænke på chokoladefabrikken som en virksomhed, hvor der er plads til kompetente mennesker, der ikke nødvendigvis passer ind på det gængse arbejdsmarked. Vi tror på, at værdien ofte udspringer af mangfoldigheden, når vi er opmærksomme på, at vi som mennesker har forskellige kvaliteter at bidrage med.
  • Den miljømæssige dimension handler om, at vi tager ansvar for aktiviteter og ressourceforbrug i alle dele af værdikæden. Vi samarbejder med bønderne for at skabe de mest naturlige og bæredygtige metoder til at dyrke og høste højkvalitetsbønner. Vi er bevidste om vores valg af transport­ og distributionsformer. Vi skaber en effektiv produktion i et godt arbejdsmiljø. Og vi gør det til en god vane at tænke bæredygtigt i alle dele af virksomheden ved løbende at sætte mål for det.

Direct Cacao - chokoladeproduktion med god smag i munden

  • Ud over de sensoriske kvaliteter er etikken en central del af Friis-Holms tilgang til chokoladeproduktion. Vi vil ikke bygge vores forretningsmodel på ryggen af børne- og slavearbejde i den tredje verden. Friis-Holm er medstifter af organisationen Direct Cacao (link), som arbejder for en mere ligeværdig samhandel med bønderne i den tredje verden.
  • Organisationens medlemmer praktiserer "Direct Trade" ved at undgå mellemhandlere og i stedet lave en direkte forhandling mellem bonde og chokolademager. Det sikrer bonden en tre-fire gange højere afregning sammenlignet med ordinær handel med grossister og opkøbere.

Pris og forhandlere

  • Friis-Holm Chokolade på Facebook (link)
  • Friis-Holm Chokolade kan lige nu levere 11 forskellige mørke chokolader og 2 mørke mælkechokolader, som er tilgængelige via Friis-Holms egen webshop (link).
  • Prisen er 88 kr. inkl. moms for en chokoladebar på 100 gram.
  • 88 kr. er også den vejledende udsalgspris hos de flere end 30 specialforretninger i ind- og udland, som fører hele eller dele af sortimentet. Se hele forhandlerlisten her (link).

Chokoladeprøver til anmeldelse eller foto

  • Prøver kan rekvireres ved henvendelse til Marie Sainabou Jeng på marie@mariejeng.com eller telefon 26 14 72 60.

 Følg Friis-Holm Chokolade

  • Friis-holm.dk
  • Friis-Holm Chokolade på Facebook (link)