Vejledningspligt

Vejledningspligt vil vi sørge for at opfylde både når du selv henvender dig til Kommunen, men også når det er Kommunen, der henvender sig til dig. Det gælder både vejledning om dine rettigheder og om dine pligter. En del af informationen vil stå på Kommunens hjemmeside, men det væsentligste vil vi selvfølgelig sørge for at du konkret får, uden at du skal opsøge det. Og vi vil gøre hvad vi kan for at du kommer til at opleve vejledningen som god og tillidsfuld, uanset hvilket spørgsmål du henvender dig med, fordi det er vigtigt, at du ikke risikerer at tabe rettigheder på grund af fejl, uvidenhed eller misforståelse.

Du vil bl.a. opleve

  • At vi yder bedst mulig vejledning ved enhver form for borgerhenvendelse både hvis vi træffer afgørelse i din sag og når vi løser praktiske opgaver for dig, altså når det er relevant for dig.
  • Og at vi straks sørger for at sende dig videre til det rette sted i Kommunen, hvis det ikke er det rigtige sted, du har henvendt dig i første omgang.
  • At vi selv tager initiativ til at vejlede, uden at du skal gøre noget, når dit behov er klart.
  • At vejledningen vil være så tilstrækkelig, at du uden problemer kan forstå den.
  • At indholdet i vores vejledning også bliver dokumenteret på din sag.
  • Og at vi kun træffer mundtlige afgørelser samtidig med vejledningen, når det er helt klart for dig at det er dette, der sker.